Să nu ceri pâine în româneşte…

…dacă ieşti în special în HR, CV, şi MS pentru că maghiarii nu te servesc dacă ceri ceva în română. Cam aşa sună una dintre miturile şi prejudecăţile care circulă ca un fel de „urban legend” atât pe internet cât şi printre multora care sunt de etnie română.

M-am gândit să fac o probă, şi când am fost ultima dată într-una dintre judeţele mai sus menţionate am cerut pâine în româneşte. Situaţia era cam absurdă pentru mine, fiindcă totul se desfăşurase în Miercurea Ciuc, unde pentru un maghiar este firesc să se adreseze vânzătorilor în primul rând în limba maghiară, pentru că ai aproape 100% şanse că persoana respectivă vorbeşte limba maghiară.

În fine, fiind foarte interesat, am făcut câteva încercări.

Iată rezultatele: toate lumea îmi răspundea cu Bună ziua la Bună ziua mea. Am cerut tot felul de produse de panificaţie, şi peste tot am primit ce am cerut. Nimeni nu sa uitat la mine urât pentru că vorbeam în româneşte.

Mai mult azi am primit în telefon de la un număr necunoscut, şi fiindcă aream  în Cluj, poate din cauza reflexului am răspuns în româneşte. Persoana, care se afla la partea opusă a „firului” mi-a răspuns în româneşte, chiar dacă trebuia să-mi zică: „Bună ziua domnule Lóránd.” Şi continua în româneşte, până când eu nu am dat seama că de fapt vorbesc cu cineva pe care le ştiu, şi care este de etnie maghiară.


22 responses to “Să nu ceri pâine în româneşte…

  • Radu C

    Dragut. Oricum, un mit urban nu se inventeaza si se raspandeste peste noapte. Ceva trebuie sa fi patit unii oameni candva, si, ca orice chestie „antica”, se incetateneste si apoi nu mai are nevoie de justificare, din fapt real ramanand doar prejudecata. De ce zic „antic”? Pentru ca eu nu am decat doua relatari pe tema asta: una de la un coleg, care cica a fost recent nush pe unde, si una de la bunicii mei, care au fost pe vremea lu’ Ceashca prin zona aia. Cica. Hmm… sa vad cum trec si prin Ungaria noastra in augustul asta, sa testez si eu, ca tot am concediu si nush ce sa fac.

  • combo

    Asta e o prostie romaneasca get beget. Trebuie in general sa fie cate o chesti de genul pentru orice fel de grup de oameni. .Muntenii zic de moldoveni ni stiu ce, moldovenii la randul lor la fel. Pentru fiecare arel exista cate o caracteristica, complet aiurea. Si se gasesc in general si justificari penrtu aceasta. In cazul particular de mai sus asta s-a gasit pentru maghiari. Si oricum e treaba de bun simtsa vorbesti in limba in care te intreaba cineva, ca nu te-o intreba in babuineza de prost. Cel mai probabil e din Babuinia si aia stie sa vorbeasca. @arerea mea.

  • Adrian

    In ultimii doi ani intradevar n-am mai intalnit situatii de genul „sa nu ceri paine in romaneste”, dar inainte era absolut ireal , sa mergi in zone din tara ta si sa te simti tu „negru” printre albi. Ma bucur ca e mai bine, si poate orasul in care am simtit cel mai bine schimbarea a fost Sovata, unde acum 10 ani cand ceream un suc, barmanul se intorcea si spala vase pana venea cineva si comanda in maghiara. Acum (saptamana trecuta) in schimb am fost salutat peste tot in limba romana.

  • Smilla

    Astea sunt prejudecati aiurea… eu personal n-am avut de-a face decat cu oameni prietenosi si saritori in zonele acestea. Mi se par zone mult mai civilizate decat cele din sud (nascuta fiind si crescuta in Bucuresti), oamenii mult mai amabili, iar accentul pur si simplu ma topeste!

    Nu stiu cine perpetueaza miturile astea ca in satele de maghiari nu poti sa cumperi paine, chiar e o prostie! Pentru oamenii care traiesc in zone de bilingvism toleranta e naturala… ceilalti trebuie s-o invete.

  • Darius_II

    mha sincer eu am fost in miercurea ciuc intr-un setup la un magazin timp de 4 zile…

    – mancarea e grozava, si te servesc toti indiferent de ce limba vorbesti

    – dar prima data cand vinea vreun client, intreba in maghiara, si i se raspundea in maghiara. La un moment dat au fost nevoie de explicatii mai avansate, si un coleg de acolo mi-a cerut parerea in fata clientului in romana, frumos carismatic tot i-am explicat cat se poate de simplu situatia insa m-am simtit foarte ciudat cand clientul sa uitat apoi la colegul meu sa ii traduca…
    – a doua faza care ma socat a fost cu un alt client caruia ii recomandam un produs… des in final a ramas sa cumpere produsul recomandat… pentru faptul ca vorbeam in romana ma privea constant cu niste ochi suspecti si neincrezatori…

    este ciudat… uneori sa primesti un astfel de tratament… insa acestea sunt exceptii…

    desi seara in toate cluburile la toate mesele se vorbea in maghiara… cu exceptia mesei mele si a office managerului, in ultima seara mi s-au asezat la masa 4 printese de toate culorile si gusturile frumusetii… care au vorbit doar si doar in romana… si cu exeptia unei blonde se vedea ca purtau si altceva in cap… glumesc… si blonda purta dar mai putin… sau mai mult pe partea emotionala :))… si aceste domnitze mi-au facut seara… povestindu-mi printre altele si ca ele iubesc limba romana, si li se pare normal sa o vorbeasca inainte oricarei alte limbi…

  • Lolka

    @Darius

    Nu ti se pare normal, ca intr-un oras unde 87% a populatiei are ca limba materna, limba maghiara daca intra cineva intr-un magazin si este de nationalitate maghiara, incepe sa vorbeasca in limba maghiara?

    In Cluj, daca eu intru intr-un magazin incep ca romana, pentru ca stiu ca am sanse mai mari sa dau de un roman, decat de un maghiar. Numai in stiuatii in care stiu sigur ca am de a face cu o vanzatoare maghiara, incep sa vorbesc in maghiara.

    Iar pe atsa: „pentru faptul ca vorbeam in romana ma privea constant cu niste ochi suspecti si neincrezatori…” eu nu inteleg. Adica tu de unde stii ca din cauza ca vorbeai in romana se uita asa la tine? Nu se poate ca ai interpretat gresit gesturile persoanei respetive?
    Nu ai avut niciodata de a face cu clienti romani care se uitau la tine tot asa suspect? Daca da, la ce te ai gandit in momentulr respectiv?

    Iar faza cu domnisoarele, mi se pare suspect. Nu erau romance? Sau din familli mixte? Sau vroiau sa te cucereasca…

  • cartofiprajiti

    Nu e mereu aşa.Spre exemplu în Târgu Mureş mi s-a întâmplat sa cer nişte parizer într-un supermarket şi mi s-a spus ca nu are preţ…deşi preţul era afişat chiar pe parizer acolo…apoi tipa de la mezeluri mi-a vorbit în ungureşte…

  • Muck cel mic

    Cei asa mare mister? Normal ca pe vremuri nu vorbeau cu tine, si acum vorbesc: pe vremuri treaba vanzatorilor era sa NU vanda, ca sa poata sa dea la prieteni si cine trebuie, acum treaba lor e sa vanda. Pe vremuri nu puteai vorbi cu vanzatorii de rosii nici in romana, decat daca erai activist de partid.

  • Radu C

    Ba, mie-mi vine concediul. Vreau niste recomandari de locatii pe unde as putea trece in august, in zona alintata frumos (pentru ca populatia majoritara pe-acolo e de etnie maghiara, nicidecum din motive de ura etnica) „Ungaria noastra”. Lolka, tu pe unde umbli? Sa vin si pe la tine sa bem o bere.

  • Lolka

    Poti sa vizitezi o gramade de orase si obiective turistice.
    Dintre asezari pot sa va recomand Sf. Gheorghe, M Ciuc si Odorheiul Secuiesc.
    Odorheiul este un oras simpatica, ceea ce inseamna centrul orasului. Ai sa vezi cate ceva si la Sfantu Gheorghe, de exemplu muzeul.
    La Ciuc se afla un muzeu foarte bun (amplasat intr-un fost castel) unde poti sa faci cateva idei despre cultura zonei. Mai mult, tot in Ciuc (in parte sudica a orasului) se afla galeria Imre Nagy. Merita vizitat.
    Dintre frumusetile naturii: Lacul Rosu, Lacul Sfanta Ana, Cheile Bicazului, „Pestera” Torja la Balvanyos, Sovata, Praid etc.
    Dintre biserici: bisericile din Valea Homorodului (Darja, Cracuinesti), biserica catolica din Sumuleu Ciuc (un cartier in Ciuc).
    Trebuie sa treci neaparat la castelul din Lazarea.

    Cam atat in linii mari, dar sa fi sigur ca sunt mai multe de vazut.

    Sa fi atent si la infrastructura, si sa le compari cu asezarile de marime similara din Moldova. Si sa nu uiti intrebarea: oare de ce este asa?

    Eu o sa ajung in zona respectiva in partea a doua a lui august, si daca nu ma insel am sa fiu mai ales in zona Ciucului.

  • Dark Knight

    Vad din partea mahiarilor care sustin o politica antiromaneasca, de ce Kalman Mizsei face afirmatii legate de acordarea cetateniei ROMANILOR din Basarabia? De ce maghiari sunt contra afirmari ROMANILOR de sub dominatie rusa. Cat timp maghiari nu vor sustine unirea Romaniei cu Basarabie nu vom considera pe maghiari ca parteneri ci doar o forta ce doreste reinstaurarea regimului hortist in Transilvania.

  • olahus

    Salut, prieteni romani de etnie maghiara.

    V-am urmarit de mult timp pe Phoenixtrans si mi-a placut cum ganditi si cum scrieti…

    Eu am un blogusor de fotografie romaneasca. Am publicat fotografi romani indiferent de etnie, inclusiv maghiara (Emese Benko, dar vor mai fi si altii). Vorbesc francezilor despre o romanie a diversitatii (culturale, stilistice, etnice)
    Din acest motiv mi-ar face placere sa facem schimb de linkuri

    cu speranta ca veti fi de acord, eu adaug deja linkul vostru la mine. Este la
    „II. En Roumanie: expats, erasmus, voyageurs et „indigènes” ”

    szervusz es koszonom🙂 (scuze pentru lipsa de accente😉

  • olahus

    acum risc sa ma linseze unii, dar vreau sa spun si eu ceva:

    Cati turisti de etnie ro incearca sa invete macar un „koszonom” si un „jo napot!”. Asa cum multi straini care vin aici, chiar daca nu invata romaneste, zic macar un „multumesc” la sfarsit dupa ce au cerut o informatie.

    Eu cred ca e o chestie de politete sa inveti doua formule in limba locala, fie ca se cheama tatarasca, poloneza sau maghiara.
    Ok, e tara ta. Si ce e cu asta, nu e si a lor? Nu o sa te apuci sa invet maghiara, desigur, dar macar doua formule de politete sa stii, ca sa arati ca le respecti identitatea si vei vedea ca nu te mai refuza nimeni (sau cei care te refuza sunt chiar sovini si prosti)

    daca vrem poduri intre noi trebuie sa il construim de ambele parti. Nu conteaza cine pune primul caramida

    olahus, etnic roman, regatean si bucurestean

  • somnoros

    @ Dark Knight: sunt anti-basarabeni, anti-rusi!
    sunt cetatean roman, de etnie romana, accept aproape tot ce nu accepta majoritatea romanilor (maghiari, tigani, homosexuali) dar nu accept basarabenii.
    pentru ca sunt hoti-betivi-scandalagii-periculosi; in proportie mai mare de 80%.

    @Lolka, Tihi, daca cenzurati oricare din comentariile mele, aveti acordul meu in avans.

    si… cred ca olahus are dreptate. ar fi frumos sa invatam cateva cuvinte in maghiara, dar eu nu prea am de unde…
    se poate face o pagina cu mici traduceri?

  • Razvan Nation

    @Dark Knight Pentru ca o sa se mute toti basarabenii aicea si Basarabia o sa ramana la rusi🙂.

  • Ceva e putred in Transilvania… « Un blog intr-un pahar cu apa…

    […] muriti de foame romani imputiti! Asa ca ma alatur altor oameni care au sustinut asta si consider ca maghiarul asta bate campii rau de […]

  • Moni

    Vanzatorul priveste cu „ochi suspecti”, „se uita ciudat” , bla,bla…
    Si cand mergi intr-un magazin din Oltenia, Moldova, unii vanzatori se uita mai ciudat, suspect, chiar daca le vorbesti in romana lor olteneasca sau moldoveneasca. Si ce inseamna ochii suspecti? Niste ochi ce ai vazut ca arata suspect prin filme? Ciudat, adica se uita conci? Ne dam experti in psihologie?
    Par niste vorbe ale unui copil de 5 ani.

  • Hubertus

    Apropos de ochi suspecţi: am trăit preţ de jumătate de an în Bucureşti. Lângă blocul meu era un magazin de pâine. De câte ori intram, salutam cu voce tare. Niciodată nu mi s-a răspuns la salut. În schimb am primit nişte priviri ciudate. La fel şi atunci când după cumpărături mulţumeam vânzătoarei.

  • lilith

    cand aveam 18 ani, am fost cu parintii la Tusnad. acolo multi unguri, foarte multi. noi fiind moldoveni, nu intelegeam o boaba ce vorbeau altii pe langa noi. m-am simtit ca intr-o tara straina. dar jur ca mi-a placut! m-am imprietenit foarte usor cu ungurii de acolo… miturile alea de care zici tu au ajuns si prin moldova, asa ca am fost sceptica la inceput… pana mi-am dat seama ca de fapt ungurii sunt foarte faini! cei cu care m-am imprietenit lucrau la ceva club de biliard de acolo, si s-au cam chinuit sa vorbeasca romaneste cu mine, dar am apreciat erfortul. cand eram intr-un grup de unguri, toti vorbeau in romana, ca sa inteleg si eu.. la magazine vanzatoarele ma serveau in romana, imi multumeau in romana si imi urau o zi frumoasa in romana.. tot acolo am invatat cateva cuvinte in maghiara si a inceput sa-mi placa liba si tare mi-as dori sa o si invat!
    ia ce am invatat eu zilele trecute: fekete kutya! hihihi ;))

  • omulegii

    Concurenta, economia de piata, asta a facut ca vanzatorul din fata ta, sa fie interesat sa vanda si mai putin cine si in ce limba cumpara. Acum vreo 6-7 ani insa…
    aflandu-ma in excursie prin Miercurea Ciuc, am intrat sa cumpar, ( ghici ce? si nu vrajeala ), exact, o paine ! Veti rade poate, dar oricat m-am chinuit, vanzatoarea se facea ca nu intelege. De buna credinta fiind, am insistat prin semne crezand ca dansa nu stie deloc romaneste. Dar in momentul cand am aratat clar spre paine cu degetul si ea tot nu intelegea….am schimbat foaia si mi-am bagat in gura ei de urgenta in romaneste. Rezultatul? A raspuns : Poftiiiim? Si atunci am repetat : o paine va rog ! S-a executat pe loc. Nu stiu de ce a trebuit sa astepte sa o injur inainte de a ma servi. Concluzia: a fost de rea credinta. Nu cred ca toti sunt asa. Am avut si am prieteni unguri.
    Experimentul tau are o mica scapare. Tu cand vorbesti romaneste ai accent ardelenesc, deci esti de acolo. Cel din fata ta nu poate sti daca stii si ungureste sau nu. Dar eu nu sunt ardelean si nu am accent deloc. Se prinde usor ca sunt din alta parte a tarii si nu sunt sanse sa cunosc limba maghiara.
    Cum spuneam insa la inceput, economia de piata, a schimbat lucrurile. Ma bucur.

  • Daria

    Se vede ca nu esti roman dupa cum scrii. Nu zic ca toti romanii scriu corect, chiar din contra, dar pe un blog public… Eu personal am avut si mai am, din pacate, ghinionul sa stau intr-o camera de camin cu 4 colege unguroaice!!! Pe langa faptul ca sunt murdare si lenese [nu vreau sa generalizez asta si sa o consider un caracter aparte], nu stiu sa vorbeasca limba romana corect. Cum sa ii spui unei persoane care traieste de 20 de ani in Romania sa iti aduca un cutit si sa nu stie ce e ala? Plus ca, desi le-am rugat de n-ori sa vorbeasca in romana, tot in maghiara o dau. E foarte nasol, si spre rusinea mea, ma simt in minoritate fata de maghiari chiar la mine in tara!!! Sunt foarte egoiste, mandre, plus ca daca vine vorba de Ungaria, mai ca nu fac plecaciuni. Si atunci ma intreb, de ce nu pleaca la ei in tara?

  • Egy Gondolat Bant

    Măi Daria

    Dacă tu consideri că ale tale colege sunt murdare ori leneşe, ar trebui să vorbeşti cu ele personal, nu să faci afirmaţii despre nişte persoane anonime (deci entităţi generice) menţionându-le doar etnia – pe un blog destinat exact relaţiilor interetnice.

    Mai toţi anti-X încep „n-am nimic cu X, am avut prieteni X, dar …”. Pune X = unguri, evrei, altă etnie şi prinzi ideea.

    Faptul că acele fete vorbesc ungureşte poate fi un dezavantaj pt. tine cu care fie te obişnuieşti fie te muţi. Întrebare de baraj: dacă ai fi tu cu 3 fete românce şi o colegă din Anglia, voi româncele aţi vorbi tot timpul englezeşte pt. respectiva persoană?

    Dacă nu poţi cădea la pace cu ele, pot fi probleme inter-personale iar faţeta lingvistică să fie doar o manifestare a lor. Dacă o persoană nu te-nghite, asta e: poate fi vina ei, poat fi vina ta, poate fi vina amândurora. Dar eu cred că dacă te înţelegi bine cu un ungur, îţi va vorbi româneşte. Altă întrebare de baraj: te poţi înţelege bine cu un ungur?

    Te-ai simţit în minoritate în propria ta ţară? Welcome to the club: un minoritar din România se simte aşa de la naştere şi pân’ la moarte – sau asta nu se pune, că doară România nu-i şi ţara lor, nu?

    Despre faptul că acele fete sunt egoiste, mândre şi fac plecăciuni la Ungaria, vezi mai sus: sunt afirmaţii generale, inerent subiective şi care eu cred că sunt date cu o intenţie de generalizare din capul locului.

Lasă un răspuns

