Maghiarii din Roblogosfera: o analiza si niste raspunsuri

Acum vre-o 5 saptamani am scris un post despre neacceptarea blogurilor maghiare din Romania in blogosfera romaneasca. A fost un post foarte controversat. Am primit un numar record de comentarii (98), si ne-a adus un trafic poate nesperat la acel moment. Intre timp ne-a acceptat blogul si Luminitze.ro. Le multumim pentru acest lucru.

Intentionam ca in cateva zile sa scriu o analiza despre tot ce s-a scris in legatura cu subiectul. Din motive obiective (licenta, vacanta, treburi) a trebuit sa aman pana in ziua de azi. Mai bine mai tarziu decat niciodata: 

In primul rand va multumesc la toti pt. comentarii. Au fost ei mai intelegatori, mai inclinati spre compromisuri, sau deloc prietnenosi, sau chiar agresivi…toti reflecta un segment din gandirea acestui popor.  

Interesant este sa vedem procentajele opiniilor. Din toate cele 78 de comentarii care sunt la subiect si au fost scrise de romani (comentariile scrise de maghiari nu am luat in considerare din evidenta opiniei lor) majoritatea, 53 %, reprezinta grupul care este fost impotriva acceptarii blogurilor in limba maghiara in blogosfera romaneasca (genul „nu va intelegem, nu va vrem in blogosfera noastra”), iar 15% nici nu vrea sa auda de unguri deloc in Romania (genul „carati-va la Budapesta cu blog sau fara”). Deci putem concluziona ca in total 68 % din comentarii au fost impotriva ideii noastre de a avea categorii proprii la Roblogfestul national, loc in agregatoarele de bloguri romanesti, sau macar pe lista lor de pe Wikipedia.

Restul de 32 % s-au manifestat ori pentru acceptarea blogurilor scrise in Romania de maghiari, ori cel putin pentru gasirea unor solutii comune prin care acestea ar putea fi luate in seama in tara noastra. (Mentionez ca aceste numere reprezinta nr. comentariilor, nu si neaparat a comentatorilor. Au fost unii care s-au manifestat de mai multe ori, si au fost si unii care au scris in blogurile lor despre tema. Totusi cred ca acest lucru nu afecteaza prea mult rezultatul final, pt. ca au existat reveniri de amandoia parti.)  

Cred ca faptul ca macar 1/3 din blogosfera romaneasca e deschisa spre acceptarea blogurilor maghiare autohtone in lumea virtuala din Romania e un inceput bun. Pot sa zic ca internautii, deci tinerii din Romania, sunt probabil cu un grad mai deschisi decat ar fi fost parintii sau bunici lor. Deci trendul este intr-o directie buna. Faptul ca 53% nu vor acest lucru (desi nu mi se pare normal sau acceptabil) era de asteptat.

Cea ce ma uimeste insa, este faptul ca inca exista oameni, nu putini (15%) care se manifesta intr-un mod absolut incredibil pentru o tara Europeana. Ma gandesc la comentarii sovine de genul: 

„da-i dreq d unguri sa scrie bloguri in ungureste in tzara lor…”. (bicplayer)
„Urasc aceasta limba…ii urasc pe unguri…dau dovada 100% de rasism. Atata timp cat esti in tara mea, Romania, cel putin pe strada imi vorbesti romaneste.” (UltimulNihilist)
„Ne`ati infectat aproape totul si acum vreti mai mult.” (Visurat)
„Tara asta e a noastra, daca vreti alta limba plecati de aici.” (Misi)
„Nu am nimic cu ungurii, dar nu suport sa vad/citesc maghiara in Romania. Nu o inteleg, si in plus am un sentiment acut de ura impotriva celor care sa incapataneaza sa o faca.” (Programare Sociala)
 „Eu fac parte din minoritatea care considera ca ungurii trebuie exterminati, vreau si eu dreptul meu sa extermin legal cat mai multi maghiari fiindca cultura mea se bazeaza pe exterminarea maghiarilor. am si eu drepturi europene.” (UN Blogger)

Numai ca sa exeplific cateva. Este ingrijorant ca mentalitati de acest gen sunt inca transmise si generatiei noastre fara nici o problema. Mizeria sovina a societati se regaseste si in blogosfera.  

Asi dori de asemenea sa raspund la unele comentarii reprezentative. Le consider pe acestea reprezentative pt. ce sunt idei care s-au repetat la mai multi, si exemplifica cel mai bine unele mentalitati ale romanilor.   

„RO.wikipedia.org nu e Wikipedia Romaniei ci Wikipedia in limba romana. Continutul in limba maghiara nu prea are ce cauta.” (Pig Brother)

„Si puteti spune ce vreti, o rowikipedia cu articole in limba maghiara ar arata stupid.” (Iskander) 

Sunt de acord, ca texte mai mari intr-o alta limba nu au ce cauta intr-o enciclopedia monolingva. In legatura cu Wikipedia nu am cerut adaugarea unui continut in maghiara. Singurul lucru pe care l-am vrut era adaugarea linkului celor trei agregatoare e bloguri transilvane: ClujBlogrol (bilingv, si peste 60% romanesc), Egologo si Web-Cafe (amandoua maghiare). Cred ca aceste 3 linkuri apartin Listei de bloguri ale Roblogosferei, toate blogurile agregate aici fiind bloguri scrise in si despre Romania, scris de cetateni ai acestei tari. Dupa parerea mea tot ce se naste in Romania în materie de blog face parte din roblogosfera. Roblogosfera pentru mine inseamna o comunitate a oamenilor care au orice fel de legatura cu Romania. Au trait aici, traiesc aici, sau poate numai au auzit de ea, dar le place. Din aceasta comunitate vrand nevrand fac parte mai multe etnii. Nu e vorba de o limba oarecare. In Romania aproape 7% din populatie e maghiara. Suntem o comunitate mare, cu o lume virtuala foarte dezvoltata. Se pare ca cei de la Wikipedia nu sunt de acord cu aceste lucruri.  

„Din pacate si cu Roblogfest este similar. Cine poate vota un blog din care nu pricepe nimic? Uniunile artistice de care amintesti au traducatori, bloggerii nu au.” (Pig Brother)

La RoBlogfest s-ar fi putea face uşor categorii de bloguri (vre-o 3-4) special pentru blogurile in maghiara. Acolo oricumi se incriau si votau numai cei care scriu sau citesc limba. Asa am facut-o si la ClujBlogfest. Este o chestiune de bunavointa, si de acceptare a acestei sfere a blogosferei din Romania. 

„Raman la parerea ca de cativa ani va stricati singuri imaginea, mai ales liderii vostri politici, au deveniti din ce in ce mai iritanti si mai plangaciosi, nu mai stiu saracii ce drepturi sa inventeze si sa ceara, is asupriti peste tot… s-a cam saturat lumea.” (Keos)

Noi nu raspundem de politicienii nostrii, cum nici voi nu raspundeti. Pentru actiunile si imaginea lor raspund numai ei. De asamenea trebuie clarificat unde este granita intre „plangacios” si „cere drepturi minoritatilor”. De asuprire nu cred ca a vorbit cineva. Aici este vorba de niste drepturi speciale care sunt normale in Europa in cazul minoritatilor „mari”, deci cam cei cu peste jumatate de milion de suflete. 

 „N-am nimic cu maghiarii, însă eu nu am pretenţia, când merg în Ungaria, să mi se vorbească în româneşte…” (Denisa)

„Oare ce`ar zice ungurii daca m`as duce in ungaria, mi`as lua cetatenie si as vrea sa particip la blogfestul lor cu un blog in romana? De ce nu faceti o plangere pentru ca sunteti discriminati? Si, cu putin noroc, data viitoare, roblogfestul va avea versiuni in chineza, turca, armeana, aromana, rusa, bulgara si, bineinteles, maghiara. pentru ca`i concurs la nivel national. nu?” (VisUrat) 

In Romania sunt 1,5 milioane de maghiari. In Ungaria sunt 10.000 de romani. E cu totul alta chestie. Nu se pot face paralele intre cele doua cazuri. Vrem nu vrem o minoritate de 1,5 milioane de oameni trebuie sa aiba alte drepturi/institutii/organizari decat una de cateva mii. Romanii din ungaria reprezinta 0,1 % din populatia Ungariei, noi reprezentam 6,5 % din populatia Romaniei, si 21% din cea a Transilvaniei. Suntem majoritari in 2 judete, suntem aproape de 40% in 2, si peste 20% in alte 2. Nu ne comparam nici cu „in chinezii, turcii, armenii, aromaiia, rusii sau, bulgarii” din Romania. E pur si simplu alt lucru, alt nivel, alte nevoi si sisteme.  

„Aveti cele mai mari drepturi din Europa ca minoritate si cred ca si din lume.”(Geo) 

Nu este adevarat. Suntem undeva pe la mijloc – inspre bine. Daca sa zicem Tirolul de Sud (regiunea germana din Italia) este 100% in domeniul drepturilor minoritare, noi suntem undeva pe la 65 %. Majoritatea minoritatiilor din Europa care sunt in numar mai mare de 0,5-1 milion au drepturi mai insemnate decat avem noi in Romania. De exemplu autonomie teritoriala pe criterii etnice, self government (adunari legislative sau mini-guverne locale), autonomie culturala si educationala pe criterii etnice, universitati de stat proprii. Documenteaza-te te rog despre Tara Bascilor, Catalunya, Galitia, Tirolul de Sud, Sardinia, Insulele Aland din Finlanda, Insula Man din UK, albanezii din Macedonia, germanii din Belgia, sau chiar viitorul statut al Kosovo, etc. Cat despre lumea larga? Acolo e alta viata. Nu cred ca are rost sa ne comparam cu tari bananiere din lumea a treia, sau tari civilizate dar care au avut evolutii total diferite de cele din Europa.  

Asi dori sa termin cu cuvintele foarte adevarate si corecte al unui comentator pe nume Olahus. Mesajul lui poate sa fie si concluzia a tot ce am dorit noi sa transmitem:  

„Cred ca e o problema de mentalitate aici, intalnita indeosebi la regateni dar nu numai si nu la toti regatenii (dovada sunt eu, Bucurestean, pe deasupra :))
Pe de-o parte vrem sa nu aibe scoli separate, universitati separate dar, pe de alta parte, “ne” deranjeaza si cand isi manifesta identitatea sub acelasi acoperis cu noi- de exemplu sa isi inscrie blogul in maghiara pe un blogroll romanesc.
Spunem NU autonomiei, dar le uram sa se duca “in Ungaria”. Si astfel se instraineaza si acei maghiar(ofoni) care ar fi dorit sa se considere romani…
Oare de ce nu pot sa fie la fel de romani ca si noi daca vorbesc (si) limba lor? Daca isi pastreaza obiceiurile lor? (care, de altfel, au enorm de mutle similaritati cu cele romanesti) Daca vor sa fie romani, dar de etnie si limba maghiara?
Cred ca sunt multi etnici maghiari, indeosebi tineri, care sunt deschisi catre etnicii romani si catre cultura majoritara si opusi radicalismului politic. Dar care, vazand cum se poarta unii extremisti sau chiar “moderati” majoritari ajung sa alunece pe panta radicalismului pana la extremism.
Haideti sa le intindem o mana ca sa nu ii pierdem!”

retnikai.jpg


16 responses to “Maghiarii din Roblogosfera: o analiza si niste raspunsuri

  • lamya777

    unul dintre prietenii mei cei mai buni este ungur, vorbeste romana doar de 2 ani, de cand a venit la facultate in Bucuresti, si sincer, nu a dat dovada de rasism, chiar mai mult…este printre cele mai calme si binevoitoare persoane pe care le cunosc, deci…pana la urma, nimeni nu te obliga sa citesti ceva.
    daca exista nu esti obligat sa citesti, iar blogosfera romaneasca nu este un club exclusivist, asa ca…cei care au fost contra ar trebui sa se mai gandeasca.

    obs: eu nu sunt de origine ungara🙂

  • dadatroll

    Asa, si? Kui pasa de argumentele tale? Este unu care in continuare zice ca astia in Covasna nu vorbesc romaneste cu tine la paine, chiar daca el nu a fost nici odata in Covasna, si tu ai fost. Horia Brenia parca il cheama, cauta-i blogul ka sa vezi.

  • olahus

    Sziasztok, adica salutare tuturor!

    In primul rand, multumesc mult pentru ca m-ati citat la sfarsit- am ramas fara grai cand am citit postul!
    De cand am scris mesajul
    ( https://limbacailor.wordpress.com/2007/06/28/maghiarii-nedoriti-in-blogosfera-romaneasca/#comment-1851 )
    nu mi-am schimbat parerea despre unguri din Romania si modul cum se raporteaza unii etnici romani la ei.
    Am apucat insa sa ma uita mai cu atentie pe net, pe siteurile de care vorbiti si sa ma gandesc mai mult. Iata deci cateva nuantari la care am ajuns dupa mai multa reflectie
    1. pe Wikipedia Roblogosfera e tratata in articolul numit… blogosfera… de parca toata blogosfera ar fi romaneasca.
    Aici ar fi de propus o „largire a campului” ca sa zic asa, adica sa se scrie despre blogosfera in general sau sa mai faca un articol DOAR cu numele „roblogosfera”

    2. Roblogosfera e definita acolo clar ca „Blogosfera românească reprezintă totalitatea blogurilor scrise în limba română [necesită citare], ”
    Atata timp cat se mentine definitia asta, nu veti putea inscrie agregatoare maghiarofone din Romania. Dar cum Cluj Blogroll e in majoritatea lui romanofon, e incorecta excluderea lui.
    Pe de alta parte, definitia poate fi schimbata si ati putea sa propuneti asta pe pagina lor de discutii (mai ales ca actuala def. are nevoie de o citare ca sa fie valabila)

    3. Trafic.ro spune ca „In plus, in Trafic.ro pot fi inscrise si site-uri redactate in alta limba daca acestea au si continut ce se adreseaza vorbitorilor de limba româna.”
    Aici e interpretabil. Un blog in ungureste nu mi se adreseaza si mie, pentru ca eu nu stiu maghiara. Dar se adreseaza poate lui Lolka si lui Tihi si altor maghiari ca ei din Ro, care sunt (si) vorbitori de romana ;))))

    cam atat. pe luminite nu apucai sa gasesc sectiunea pt inscrieri, despre blogfest nu stiu prea multe. Sper doar ca pe viitor tot mai multe agregatoare/anuare online din Ro isi vor face loc si pentru siteurile maghiarofone.

    Ola

    PS: koszonom pentru linkul adaugat

  • hoinaru

    ok..sa zicem ca sunt de acord sa publicati in ungureste.dar..atata vreme cat gasesc bloguri care se refera la ceea ce am scris eu,dar pe care nu le inteleg ce ar trebui sa fac? mai ales ca voi puteti posta in romana,dar eu nu pot citi in maghiara…si te-as ruga sa-mi traduci si mie ce vrea sa spuna nenea asta…

    Egy elég naci blogontették föl nekem a kérdést. Mikor válaszolni akartam, azon kaptam magam, hogy igazából fogalmam sincs. Jó nagy szívás. Nem tudok válaszolni rá úgy, hogy azt egy többségi is elfogadhatónak és racionálisnak mondhassa, s közben jár a szám, hogy ez kell nekünk. Mikor néhány ismerőst megkérdeztem ilyen válaszokat adtak:

    – T.(kolozs megyei): Nem kell.
    – Zs.(marosvásárhelyi): Nem kell.
    – E.(székely) : Nem tudom.
    – T.(székely): Azért hogy ne Bukarestbol parancsolgassanak nekünk.

    Na. Azt hiszem ez nem lenne elég meggyőző egy habzó szájú légionárius leszármazottnak. Szal akkor miért is kell?

  • Batu

    Hai nene că-ti traduc…

    „M-a intrebat cineva pe un blog destul de nationalist, de ce aveti nevoie de autonomie teritoriala? Cand am vrut sa raspund, mi-am dat seama, ca habar n-am. Ce teapa. Nu pot sa raspund la o intrebare astfel incat raspunsul sa fie rational si acceptabil si pentru un majoritar, si vorbesc despre dorinta noastra de afi autonoma. L-am intrebat cativa dintre prieteni despre asta, si iata ce au raspuns:

    -T. (din judetul Cluj): Nu ne trebuie.
    -Zs.(din Tg. Mures):Nu ne trebuie.
    -E.(secuieanca): Nu stiu.
    -T.(secui):Ne trebuie autonomie, deoarece nu vreau ca sa-mi dicteze ce pot sa fac si ce nu din Bucuresti.

    Na. Cred ca aceste raspunsuri nu ar fi de ajuns pentru a convinge un fanatic urmas de legionar. Deci, de ce vrem autonomie?”

  • hoinaru

    iti multumesc.si revin cu intrebarea? e normal sa te rog pe tine sa-mi traduci in conditiile in care atat autorul cat si cititorii inteleg limba romana si s-ar putea scrie in romana?
    si in plus…de ce sa micsorezi sfera de cititori scriind numai in maghiara? macar bilingve sa fie..

  • Tihi

    Pt. ca este limba noastra materna. Si ne place sa ne exprimam in ea. Pentru asa am crescut, is o iubim. De ce este asa de greu de inteles? Nu aria de acoperire, sau eficacitatea sunt cele mai importante intodeauna. De asemenea nu are nici o relevanta ca locuim in Romania. oriunde locuieste omu, in comunicatia personala (blogu e comunicatie personala) is foloseste limba materna. Asa ai face si tu daca ai fi crescut ib SUA, Germania, sau oriunde cu parinti romani. E ceva absolut normal. Fiecare scrie in limba lui. Nu are nimeni nici un drept sa-ti spuna ce limba sa folosesti.

    Tu de ce scrii in romana, si de ce nu in engleza? Probabil ar intelege cei mai multi cititori de generatia noastra (romani, maghiari, germani, etc). Si ai avea si o mai mare acoperire, ar intelege si cei din SUA sau Australia sau oriunde unde se vorbeste ceva engleza.

    Suntem maghiari frate, si vorbim in limba noastra materna. Ca toata lumea. E ata de simplu.

  • hoinaru

    depinde cui m-as adresa…uneori mi-e mult mai usor sa ma exprim in engleza decat as face-o in romana.Dar nu spun asta ca sa-mi sustin punctul de vedere…probabil ca mi-ar cere sufletul sa scriu in romana…totusi…nu e aceeasi situatie..SUA e o tara de imigranti oricum…iar in celelalte tari trebuie sa inveti limba lor…n-o sa auzi niciun german care sa vorbeasca engleza..,niciun grec…si tot asa….
    ma rog…pana la urma libera exprimare e castigata in revolutie asa ca va puteti exprima in ce limba vreti..doar ca normal mi s-ar fi parut sa ajungem la un consens…si sa va supuneti majoritatii…

  • Batu

    Cu placere Hoinaru.

  • Tihi

    Nu e deloc normal sa te supui majoritatii. De aia exista drepturile minoritatilor. Mai tr. sa inveti frate.

  • olahus

    ia uitati-va, am descoperit ultima gaselnita a ungurilor ca sa ne ia Ardealul.

    Nu va lasati inselati de aparente ;))))

  • Alex

    Prietena mea e din Harghita . Vrea sa dea la Drept , la Bucuresti .
    Nu vreau sa se ajunga la situatia in care imi este cerut pasaportul pentru a o putea vizita .
    Autonomia teritoriala mi se pare absurda , oricat de mare ar fi numarul de maghiari din judetele in cauza . Doamne iarta-ma , sunt in mijlocul tarii !
    Si , apropo , ma deranjeaza faptul ca o mare parte din acei 1.5 mil. de cetateni romani nu stiu limba tarii in care traiesc .
    Nu vad cine ii impiedica de la a isi invata copiii maghiara , dar la 2 judete mai la sud , unde stau eu , unguri se gasesc mai greu .
    Am fost sa imi vizitez prietena acum 2 zile si am gasit 3 persoane in tot orasul , cu care sa ma inteleg .
    Din care unul nu vorbea nici romana , nici engleza , doar i-am aratat banii si a inteles ce vreau .

  • dracu

    Prietene,
    uite la faza asta nu sunt de acord cu tine.

    de ce ar fi mai prejos tiganii decat ungurii? pentru ca ei sunt cu adevarat cei mai multi, si stii bine asta. chiar daca unii se declara romani sau unguri pe la recensaminte.

    si de ce ma rog sa aveti voi drept la facultate (platita si din banii mei, by the way), iar tatarii nu???

    de ce ungurii sa aiba drepturi „speciale” fata de lipoveni????

    ce va face pe voi mai cu mot decat sarbii?

    unde tragi linia pentru minoritati „mari” si de ce acolo? la 500.000? la 1 milion? la 10.000? la 15?

    cine iti da dreptul sa ii asupresti pe altii, zicand ca grecii trebuie sa aiba mai putine drepturi decat ungurii?

    de ce in administratie sa se vorbeasca ungureste, si nu tiganeste?

    de ce sa invete functionarii publici doar ungureste, discriminand pe turci, tatari, tigani, lipoveni, polonezi, chinezi, arabi, s.a.m.d.

    voi sunteti vr-un soi de arieni ceva, si aia de la alte minoritati is mai fraieri cumva???

    de ce romanii nu au absolut nici o problema cu sasii, apropo. ba chiar sunt foarte respectati. nu ti-ai pus niciodata intrebarea asta?? si sunt si ei o minoritate destul de importanta.

    zi-mi si mie, cine e cel intolerant si care dintre noi nu-i respecta pe ceilalti:

    * eu, care respect TOATE minoritatile si doresc drepturi egale pentru TOTI cetatenii, indiferent de nationalitate,

    * sau tu, care ceri „drepturi speciale” pentru „minoritatile mari” (care pentru tine inseamna de fapt doar ungurii, si nimeni altcineva), de care drepturi speciale sa nu beneficieze si celelalte minoritati???

    frumos din partea ta ca ai dat exemple despre cum trateaza tarile democratice minoritatile.

    dar macar de dragul diversitatii, cred ca ar fi trebuit sa amintesti si de Franta (nu tocmai o dictatura, din cate stiu eu), unde NU EXISTA MINORITATI, iar toti cetatenii sunt pur si simplu CETATENI FRANCEZI, cu fix aceleasi drepturi. indiferent ce limba vorbesc.

  • andrei12

    mai ungurilor daca va place atat limba voastra de ce nu plecati in tara voastra?in scoli va simtiti jigniti sa invatati in romana?voi sunte-ti rasisti….aveti bun simt nesimtitilor.

  • savaiadracu

    Lasati-i in pace pe unguri, nu va mai luati de ei, o sa-i ia dracu si-o sa fiarba singuri in suc propriu de rautate, ura si prostie.

Lasă un răspuns

