Nu-mi vine să cred…

că azi am citit acest banc (drept bancul zilei), pe Hotnews:

„Intr-o maternitate nasc ounguroaica, o ardeleanca si-o negresa. Se incurca bratarile la copii si atunci doctorul zice:
– Sa-l chemam pe ardelean ca-i mai calculat si daca isi recunoaste copilul am scapat.
Vine ardeleanul si alege copilul negru, la care doctorul zice:
– Ce faci, bai, esti nebun? Nu vezi ca-i negru?
La care ardeleanul raspunde:
– Da, dar unul dintre aia doi e ungur, si eu nu risc.

Până acum am crezut că Hotnews este o revistă „echilibrată” a presei. Din păcate m-am înşelat tare de tot. Din păcate încă foarte mulţi dintre locuitorii acestei ţări cred că bancurile rasiste, xeonofobe şi naţionaliste sunt nişte lucruri absolut normale şi acceptabile.

Iar presa online publică totul după placul lor.


56 responses to “Nu-mi vine să cred…

  • ejha

    Tihi, n-ai pic de umor… Sunt si eu ungur, dar nu cred, ca ar trebui sa ma supar pentru astfel de bancuri. Dupa parerea mea, tocmai ACEI romani (ardeleni sau nu) ar trebui sa se supere, care sunt reprezentati de mamica respectiva. Pe seama lor ne distram, pe seama unei trasaturi (destul de primitive si jalnice) care ii caracterizeaza pe ei.
    Da-i pace, nu te enerva…

  • Pisoi

    Păi cam asta e una din probleme în ţara asta. Dacă eşti minoritar şi te deranjează ceva, eşti prea „sensibil” sau „pretenţios” sau „cu aere”. Ca nesimţiţii de evrei care au îndrăznit să menţioneze Holocaustul românesc.

    Nu, dom’le, majoritatea e perfectă (că doar e majoritară) şi dreptul minorităţii e de a i se supune. Inclusiv părţii de rednecks. Tot majoritară.😉

  • Egy gondolat bant

    Decizia în cazul lui Traian Băsescu a fost justă. El nu a dorit să aducă o ofensă armenilor în general – era un soi de aluzie la o pretinsă „incompetenţă” a lui Varujan Vorsganian, afirmată pe şleau câteva zile mai înainte. Afirmaţiile dlui. Preşedinte sunt de multe ori de calitate îndoielnică din punctul de vedere al diferenţei dintre eleganţă şi neam-prostie, însă ia ceva mai mult să devină suport pentru discriminare etnică.

  • olahus

    Lolka, mie bancul nu mi se pare rasist.
    Exista bancuri cu unguri care sunt chiar rasiste (e de ajuns sa cauti pe google) si promoveaza imagini violente, dar asta nu-i.

    In Franta s-a ajuns sa nu mai pot spune bancuri cu minoritati pentru ca esti catalogat automat ca rasist.
    Ca urmare umorul frantuzesc are de suferit si e mai searbad (cel putin asa mi se pare mie)

    E drept ca la noi e PREA PUTINA corectitudine politica si majoritatea celor care spun chestii rasiste scapa basma curata. Dar sa nu exageram nici in directia cealalta ca vom ajunge sa nu mai putem spune nimic fara sa fim catgalogati de tiganofobi, maghioarofobi, misogini, chiar si romanofobi (in cazul minoritarilor)

  • Egy gondolat bant

    Dle. Pisoi, sunt un membru al „majorităţii” – dacă sunt un „redneck” sau nu, nu pot aprecia. Dictatura majorităţii este la fel de apăsătoare şi pentru „majoritarul” care are alte opinii decât „restul majorităţii”. Eu am prins vremurile de la începutul anilor ’90 cu vârf şi îndesat, ale lui „noi muncim, nu gândim”, ale lui „nu ne vindem ţara”, ale lui „vin moşierii”, ale lui „moarte intelectualilor”, şcl. Forţele de stânga de atunci, în cap cu nu spui cine, persoană importantă (şi zâmbăreaţă) au profitat fără nici o ruşine de lipsa de cultură politică şi civică a maselor, colectând procentaje de 95 şi peste la alegeri. Lucrurile s-au schimbat mult de atunci, astăzi avem procentaje mai apropiate de un joc democratic normal. În privinţa relaţiilor interetnice, din păcate ne aflăm încă la începutul anilor ’90, nu s-a evoluat prea mult, şi este menirea generaţiilor prezente şi viitoare ca lucrurile să se schimbe şi în acest domeniu. Subliniez că minoritarul este în avantaj clar în acest domeniu, este mult mai uşor să ai simţul diversităţii, al multi-culturalismului şi al acceptării diferenţelor când eşti în minoritate decât atunci când aparţii majorităţii (mai ales dacă-ţi duci traiul unde minorităţile lipsesc aproape cu totul). Nu înseamnă că majoritatea nu poate fi schimbată, ci doar că va lua ceva timp. Este rolul tinerilor de ispravă (atât din „majoritate” cât şi „minoritari”) ca să lucreze împreună încât acea zi să vină cât mai repede.

  • olahus

    Personal, cred ca basescu a facut o mare gafa, dar haideti sa nu inventam rasisme sau sovinisme acolo unde nu sunt
    Armenii nu au avut probleme semnificative in Romania in ultimii 400 de ani si sunt perfecti integrati (ba chiar asimilati, cativa) in societatea noastra.
    Nu exista armenofobie in Romania si nici nu vad sanse sa se dezvolte asa ceva.

  • stefantalpalaru

    Şi eu sunt absolut şocat! Până când se va mai perpetua mitul ardeleanului xenofob? Glumele pe seama ardelenilor ar trebui interzise, la fel ca glumele cu Auschwitz! Umorul e o chestie serioasă şi nu trebuie lăsat pe mâna amatorilor. Propun înfiinţarea unei comisii care să decidă subiectele permise în bancuri, glumiţe şi şotii.

  • olahus

    Pe minte tot ce ma deranjeaza pe hotnews e bancul asta, clar tradus dupa unul american😛

    „Intr-o mica ferma, uitata in munti, a fost chemat doctorul ca sa asiste la o nastere. Neavand curent electric, fermierul aprinse un felinar in dreptul patului, unde sotia sa ii darui un fiu. Nu trecu mult timp si aparu si al doilea copilas. Bucurie mare, insa vazand ca apare si al treilea copil, fermierul incepu sa strige:
    – Doctore, sa stingem felinarul, lumina ii atrage.”

    Adica cat de des vezi tu „ferma” in creierul muntilor in Romania? Cabane, da, stana, da.

  • olahus

    Cine stie, s-ar putea inventa si niste „chip”-urile speciale.
    Implantate in creier, ar transmite un mic soc electric de cate ori GANDIM ceva rasist, sexist etc…

    Asa ca sa nu se mai ajunga la bancuri si la declaratii…

    Nu ma acuzati ca dau idei…fiti siguri ca undeva in lumea aia multilateral civilizata din vest un savant s-a gandit deja la asa ceva…

  • dadatroll

    Aici trebuie sa iti dau dreptate. Ungurii vor intradevar sa fure Ardealul.

  • Lolka

    Se vede din comentariile primite, că trăiţ într-o lume unde astfel de bancuri sunt absolut normale şi acceptate.
    Şi eu eram la fel până când n-am avut parte de un un sejur mai lung la o universitate vest europeană.
    Acolo am avut de a face cu nişte priviri ciudate şi reproşuri când fiind între prieteni le povesteam lor nişte bancuri cu ţigani, evrei, scoţieni, chinezi etc.
    Cel puţin în mediu academic astfel de bancuri nu erau deloc acceptate.

  • Egy gondolat bant

    Dle. Lolka, disecând bancul respectiv se pot deduce următoarele lucruri: 1) Bancul nu e concludent: ardelenii aceia, părinţii copilului nou născut, puteau fi maghiari ardeleni! (iar în acest caz bancul ar fi luat o turnură nebănuită şi de-a dreptul bizară – ceva de genul că părinţii maghiari îşi refuză propria etnie) 2) Bancul nu este derogator faţă de maghiari ci exprimă o anumită „alergie” la maghiari – e ca un soi de legendă urbană, un stereotip (ardeleni respingând maghiari). Este o problemă, într-adevăr, că asemenea lucruri nu sunt sesizate, dar în condiţiile în care maghiarul este invitat frumuşel afară din ţara lui dacă nu-i place aici sau i se sugerează să facă o baie în apa Balatonului cu o piatră de gât – a se vedea forumurile de pe marile ziare – eu socot că acest banc nu-i nici cât o pişcătură de puricel. În materie de bancuri şi poante cu subiect minorităţi, ţiganii sunt ciuca preferată a măgăriei în strai de glumă. Iau ca exemplu emisiunea Cronica Cârcotaşilor, gustată de mulţi, unde ţiganii sunt în mod invariabil înfăţişaţi ca pestriţi, cu accent specific (voit îngroşat), cu o puzderie de plozi după ei şi manglitori prin natură şi profesie. Şi totuţi CNA-ul sau Consiliul Discriminării nu s-au sesizat la aceste grosolănii mult repetate.

  • olahus

    Pai ei au alte standarde, foarte restrictive cu ceea ce nu e corect politic.
    Intrebarea e: nu merg prea departe? Nu exista o cale de mijloc?

    Pentru mine, calea de mijloc e sa evit bancurile cu romi hoti (un cliseu urat), cu holocaustul(nu au murit atatea milioane de nevinovati ca sa radem noi acum) si unele bancuri cu unguri.

    Pe langa bancurile clasice romanesti mai stiu bancuri rusesti cu ucrainieni, georgieni si „ciukoti” (un fel de eschimosi). Nici nu va imaginati cat de suculente pot fi aceste bancuri!

    Daca as renunta complet la ele zau ca viata nu ar mai avea nici un haz.

  • manoland

    Si zi asa, de comunisti nu iti era mila, cand auzeai bancurile cu Bula, de dinainte de 89? Nu credeai ca li se face un deserviciu?

    Da, si eu in US vad cum political correctness dusa la extrem nu suporta umorul. Nu poti sa faci glume vorbind despre calitatile cuiva. Aia nu e gluma. Intotdeauna gluma, ironia se vor referi la defecte, la idiosincrazii, la „datini”, la lucruri „inradacinate” etc.

    Faptul ca putem rade acum despre relatia dintre unguri si romani e un mare pas inainte fata de 13-15 iunie 1990.

    In plus, si ungurii au bancuri cu ardeleni, si inca unele bune.

    Ungurii ar trebui sa se supere daca se fac bancuri cum ca ar fi hoti sau lenesi.

  • copolovici

    xenofobia, rasismul si segregarea tin de cum se simte fiecare in interactiunea cu ceilalti si cu spatiul in care exista. tu cred ca ai fost mai xenofob decit hotnews simtindu-te agresat de acest banc. pina la urma e vorba si de limitele culturale pe care si le constientizeaza sau nu fiecare.

  • Egy gondolat bant

    Am trăit să o aud şi pe asta! Deci un minoritar se simte lezat de o glumă (proastă) pe seama etniei sale şi tot el este xenofobul … Măi să fie! „Xenofobie” vine din „xeno” – „străin” şi „phobia” – „respingere”. Deci „xenofobie” înseamnă respingerea strănilor, alergia la cei de alt neam. Amu, dacă un bulgar din Muntenia nu mai acceptă să fie făcut „bulgăroi cu capul mare” atunci el devine … xenofob – pentru că are nişte „limite culturale” în a înghiţi insulta, de bună seamă. Dacă un rus lipovean s-a săturat să fie definit ca iubitor de spirt medicinal trecut prin pâine, atunci şi el devine xenofob – pentru că refuză asocierea rus-beţiv. Dacă un român nu acceptă sintagma „budos olah” („valah împuţit”) pesemne şi el e xenofob. Iar dacă unui ungur i s-a subţiat plăcerea de a fi definit drept un intrus indezirabil şi veşnic aducător de belele, atunci devine şi el xenofob. Exagerând cu mult (doar pentru a ilustra ideea) am putea adăuga pe aceeaşi logică că şi evreii trecând pragul lagărelor de concentrare erau xenofobi întrucât, din cauza unor „limite culturale” pesemne, nu strigau cu bucurie „Arbeit macht frei!” (adicălea „Munca te face liber!”).

  • copolovici

    Cred ca exagerezi. De la banc pina in lagar e drum lung. Romanii sint si ei straini pentru orice alta minoritate, nu? Deci respingerea fata de straini poate functiona in ambele sensuri, nu-i asa?

  • Egy gondolat bant

    Dle. Copolovici, am subliniat eu singur că exagerez pentru a sublinia ideea mai bine. Nu susţin, Doamne fereşte, că ungurii la noi sunt trataţi precum erau evreii din timpul războiului. Exageram doar pt. a ilustra o idee. Iar ideea este simplă: a refuza o insultă, un stereotip etnic sau o glumă jignitoare la adresa neamului din care faci parte nu este xenofobie, este un drept natural al apărării demnităţii personale. Dacă un ungur îmi spune mie „budos olah” şi eu ripostez, nu sunt xenofob ci un om care îşi apără demnitatea identitară. Să luăm cazul dlui. Lolka. În ce a constat xenofobia domniei sale? A adăugat la mesajul său vreo vorbă jignitoare la adresa românilor sau a altora? Nicidecum, a spus că e consternat că poantele destul de jignitoare cu unguri trec neobservate de majoritarii români. Păi tocmai asta-i ideea, domnule, şi tocmai ăsta-i rostul acestui forum, să-i cunoaştem mai bine pe aceşti concetăţeni maghiari ai noştri, ce le place şi ce nu le place, ce-i supără şi ce-i bucură – exact aşa cum sunt ei şi în cuvintele lor, dar tâlmăcite pe limba noastră – că majoritatea dintre noi nu cunoaştem limba lor. Sunt nişte tineri de ispravă, nu xenofobi, şi fac mai mult bine pentru această ţară decât o cohortă întreagă de politicieni, unul mai „democrat” şi mai „patriot” ca altul. Şi apoi, nu trebuie să fim întru totul de acord cu ei, dar nici să-i „decorăm” cu atribute ce nu le aparţin (precum xenofobia, care-i un lucru destul de serios). Sumarizând acest (prea) lung răspuns: felicitări kedves Tihi és Lolka, continuaţi tot aşa căci efortul vostru nu rămâne fără ecou!

  • Egy gondolat bant

    Aş avea o mică întrebare şi sper să nu fiu greşit înţeles. Are cuvântul „bozgor” vreun sens în limba maghiară? De exemplu, ceangău vine de la csango, despre care am auzit că ar însemna „itinerant” sau „amestecat” (în graiul secuiesc). Despre „bozgor” am auzit că ar însemna „copil fără ţară” – ceea ce nu ar reprezenta în sine o jignire (jignirea provine din refuzul de a utiliza termenul corect, adică „maghiar” sau „ungur”). Este adevărată această traducere? În cazul în care întrebarea mea (pusă fără vreo intenţie jignitoare) este prea incomodă, poate fi ştearsă de pe forum. Mulţumesc anticipat pt. eventualele lămuriri.

  • copolovici

    Stimabile, cele mai tari bancuri cu si despre evrei sint spuse, in general, de evrei. Inclusiv alea extrem de jignitoare🙂 Termeni „corecti”? In acceptiunea cui? Cum se spune corect: Ardeal sau Transilvania?

  • Egy gondolat bant

    Dle. Copolovici, credeti-ma ca un evreu care savureaza bancuri cu evrei – si spuse de evrei – nu va savura bancurile pe care le considera insultatoare la adresa evreimii. Si ar trebui ascultati cei care sunt vizati de bancuri, ca doar ei suporta piscatura, in cazul in care e vreuna. Tocmai asta arata si Reply-urile de aici. Sunt multi care spun „ce mare brânza si cu poanta asta” când dl. Lolka tocmai spre aceasta batea, ca ar trebui „sa fie o brânza” si ca prin alte parti, mai atente la sensibilitatile minoritare, asemenea lucruri nu se fac si astfel de glume nu se spun.

  • Egy gondolat bant

    Dle. Copolovici, termenul „maghiar” este corect pt. ca este acceptat de catre aceia carora li se aplica. Fonetic vorbind, este un echivalent destul de exact al lui „magyar”. Termenul „ungur” este corect din acelasi motiv, având si o traditie in multe limbi (Ungaria, Hongrie, Ungheria, Ungarn, Hungary, samd). Mai mult, am observat ca exista maghiari care prefera sa se denumeasca „unguri” atunci cand se refera la ei insisi in limba româna. Atunci când voi vedea multime de maghiari bucurosi ca li se spune „bozgori” si care-si aplica etnonimul „bozgor” in deplina echivalenta cu cel de „maghiar” sau de „ungur”, atunci voi folosi si eu termenul „bozgor” cand e sa ma refer la ei. Pâna atunci insa prefer sa sa il ocolesc din elementarul bun-simt de a nu jigni pe niste semeni ai mei. Oricum, mesajul meu era pentru un maghiar, cu rugamintea sa-mi traduca si mie cuvântul „bozgor”, daca are vreun sens in maghiara. Daca stapâniti limba ungara, poate mi-l traduceti chiar dvs.

  • Egy gondolat bant

    Dle. Copolovici, este interesanta batalia aceasta intre „Ardeal” si „Transilvania”, ca si cum „Ardeal” ar fi unguresc iar „Transilvania” românesc. Adevarul: ambele cuvinte sunt de origine maghiara (cu o rezerva la Ardeal, nu-i exclus sa fie de origine indo-europeana; pot da detalii daca exista interes), numai ca Ardeal (probabil) vine din Erdely (care-i un termen popular) pe cand Transilvania vine din Transsylvania (denumire latinizata originând in cancelariile unguresti). Termenul Ardeal/Erdely a fost mult si pe nedrept haituit si abuzat (in ce sensuri, pot da detalii daca exista interes). Deci si Ardeal si Transilvania sunt corecte. Eu prefer Ardeal pentru ca este mai vechi si suna mai frumos si mai natural in româneste.

  • Xavi

    Cuvintul „bozgor” nu are absolut nici o semnificatie in limba maghiara. Cuvintul este de origine slava si inseamna aproximativ „fara tara”, „fara oras”. „Boz” = „fara” si „gor” = „oras, cetate, tara” ceva de genul asta ca in numele orasului Novgorod de exemplu. Interesant ar fi de aflat cum a patruns acest cuvant in dictionarul limbii romane?

    Pentru mine, ca si maghiar, reprezinta o jignire, cu toate ca nu inseamna nimic jignitor. De ce? Pentru ca intotdeauna l-am auzit folosit intr-o conotatie negativa, pentru a jigni si a rani.

  • Xavi

    „Transilvania” provine in intregime din latina. Latina fiind limba oficiala in acel timp in curtile regale catolice a vremii, asa a fost denumit „tinutul de dupa paduri”.

    „Ardeal” vine din „Erdely” care vine din substantivul „erdő = padure” este de forma veche si inseamna aproximativ „tinut paduros”.

    Interesant este, daca compari cele doua definitii, cum prima semnifica o directie, pe cand a doua descrie tinutul in care locuiesc deja oameni.

  • Razvan

    Offf Lorand Lorand
    Deci tu zici: „Se vede din comentariile primite, că trăiţ într-o lume unde astfel de bancuri sunt absolut normale şi acceptate.”
    Asadar si carevasazica tu te delimitezi (as putea spune cu repulsie) de lumea „lor”. A lor a xenofobilor
    Iar apoi zici:
    „Acolo am avut de a face cu nişte priviri ciudate şi reproşuri când fiind între prieteni le povesteam lor nişte bancuri cu ţigani, evrei, scoţieni, chinezi etc.”
    Adeca tu de fapt faci parte dintr-o lume xenofoba dar te delimitezi de ea.
    Naughty naughty boy.

    Hai sa iti zic altfel. Sunt din sud. Iar ardeleni, nu conteaza daca is unguri sau maghiari au boala pe sudisti. Si da imi permit sa generalizez.
    Sunt primul la bancuri cu sudisti si rad la bancuri cu sudisti, dar acum, sincer conteaza mai mult cine si de ce spune bancul si nu bancul in sine.

  • Egy gondolat bant

    Am dat o căutare pe internet şi „bozgor” l-am găsit explicat ca „om fără ţară”. „Gor” mă trimite mai degrabă la „munte” (a se vedea „Crna Gora”, pronunţat „Ţârna Gora” şi care-i denumirea Republicii Muntenegru; în Piatra Neamţ există un munte Cernegura). Faptul ca termenul nu are înţeles în maghiară e suficient pt. mine şi răspunde întrebării mele – mulţumesc pt. răspuns.

  • Egy gondolat bant

    Referitor la numele Ardeal am citit undeva despre o posibilă origină indo-europeană a numelui, provenind din rădăcina (neatestată) „ard-„, şi care ar fi însemnat „podiş, câmpie înaltă”. Ca argumente se aduceau: „ard-” din limbile indo-europene (podişul Ardennes din Belgia, podişul Ardr din Iran) dar şi dificultatea împrumutului Ardeal din Erdely (pronunţat „erdei”). Un „i” final maghiar nu putea da „l” românesc. Presupunând că în maghiara veche „ly” se pronunţa L’ (adica L muiat, ca „gli” din italiană) atunci în română ar fi dat „ardei” căci L’ a degenerat la ‘i’ peste tot în română („ocl’u” a dat „ochi”, iar „liubov” a dat „a iubi”). Doar în cazul în care în maghiara veche forma originară ar fi fost „Erdel” sau „Erdől” atunci am putea avea „Ardeal”. Nu cunosc mai nimic despre evoluţia limbii maghiare pt. a mă pronunţa dacă o asemenea formă a existat sau nu. Menţionez că sursa respectivă, ce explica Ardeal prin indo-europeană, nu era foarte temeinică şi e foarte posibil să fi fost o încercare de a „autohtoniza” sau de a „traciza” denumirea. Transsylvania nu este moştenit din latina vorbită, e o creaţiune în latina medievală. Prin originea maghiară am vrut să spun ca este o denumire creată de catre cancelaria ungară a timpului – desigur în limba latină ce era atunci uzuală. În orice caz, „Transilvania” nu este o denumire mai „românească” decât „Ardeal”, deci lupta între „Ardeal” şi „Transilvania” (am auzit pe cineva corectând pe un tânăr să spună „Transilvania” şi nu „Ardeal”) este absurdă.

  • Egy gondolat bant

    Dle. Xavier, îmi permit să vă fac o sugestie. Evitaţi să folosiţi particula „şi” acolo unde nu este necesară. Spuneţi „pentru mine, CA ŞI maghiar …”. Este incorect. Corect se spune „pentru mine, CA maghiar, termenul e jignitor …”. „Ca şi” necesită întotdeauna o comparaţie pe când „ca …” introduce enunţul unei calităţi. Puteţi spune deci „Eu sunt la fel de maghiar CA ŞI Petofi Sandor, CA ŞI Lajos Kossuth şi CA ŞI Marko Bela” dar spuneţi „CA maghiar, eu prefer inscripţii publice şi în maghiară” însemnând „ÎN CALITATE DE maghiar, eu prefer …”. Am constatat de mai multe ori frumoasa limbă română ce o scriu mulţi maghiari, unii dintre ei scriind mai corect chiar decât unii români. Din păcate acest abuz al lui „ca şi”, comis de anumiţi români din comoditate, pentru a evita cacofoniiile (pe când există alte moduri de a le ocoli) s-a generalizat foarte mult şi devine o normă „de facto” – fiind în fapt o eroare de limbă. Sper să nu deranjeze observaţia mea – luaţi-o strict în sensul ei bun.

  • Xavi

    Multumesc pentru corectie. Nu ma supar deloc. Chiar ma gandeam, cand am scris ca oare e corect sau nu? Imi amintesc, ca in Cotidianul, acum cateva luni, ii faceau zile fripte lui Geoana pentru ca folosea tot timpul „ca si” la un talk-show.

    Constructia „ly” este o ramasita arhaica, si este echivalentul in pronuntie a literei „j”, care nu are echivalent in romana, dar se pronunta ca si prima litera a cuvantului „iepure” sau „yellow” in engleza. Mai sunt cuvinte care pastreaza „ly” in loc de „j”, cuvinte care nu s-au prea schimbat de-a lungul timpului. Probabil ca „j”-ul a fost preluat din limba germana, care, dupa parerea mea, a avut o influenta puternica in dezvoltarea limbii maghiare moderne.

  • olahus

    Lolka, hai ca ati dat din nou lovitura cu mesajul asta🙂
    32 de comentarii deja din care majoritatea despre subiect, la un mesaj de numai 13 randuri…

    Pacat ca alte posturi de-ale voastre nu primesc atata atentie, desi ar trebui
    vezi de exemplu
    https://limbacailor.wordpress.com/2007/09/10/ubb-bbte-unilateralitate-vs-negociere/

    (a nu se intelege ca-i critic pe cei care-au raspuns aici, mai ales ca eu am lasat nu mai putin de 5 raspunsuri, 6 cu asta😀 )

  • ctufis

    Ai dreptate, revista presei nu ar trebui sa includa bancuri.

    Pe de alta parte, nu vad de ce ar trebui sa te superi pentru acest banc, pentru ca nu spune absolut nimic negativ nici despre negri si nici despre unguri.

    Cat despre ardeleni (din contextul bancului reiese ca ar fi romani ardeleni), bancul promoveaza atat o imagine pozitiva (sunt mai calculati) cat si o imagine negativa (maghiarofobi).

    Daca analiza mea e corecta, atunci romanii care traiesc in Ardeal ar avea motive sa se supere.

  • Lolka

    Razvan!
    Referitor la ceea ce ai scris:

    https://limbacailor.wordpress.com/2007/10/15/nu-mi-vine-sa-cred/#comment-2020

    Nu se poate ca eu intre timp m-am „vindecat”?
    Cica ce am scris se referea la trecut…

  • Lolka

    Pai ctufis, bancu respectiv spune un lucru şi despre maghiari, cică mai bine un bebeluş de culoare de cât unul maghiar.
    În aceeaşi timp face şi referire clară la rasism, fiindcă se subînţelege că inventatorul bancului a bazat totul pe premiza: oamenii de culoare ar fi nişte fiinţe mai inferioare.
    Nu-i aşa?

  • Lolka

    „Daca analiza mea e corecta, atunci romanii care traiesc in Ardeal ar avea motive sa se supere.”

    Ar avea motive, asta-i clar.

  • ctufis

    Lolka,

    daca e sa facem un top al preferintelor ardeleanului din banc, acesta ar arata cam asa: roman > negru > ungur. Ai dreptate, conform bancului e mai bine un negru decat un ungur, dar aceasta nu se refera la calitatile ungurilor ci la prejudecatile maghiarilor. In cele din urma insa, daca stau si ma gandesc mai serios pe tema bancului, poate ca si eu as fi enervat de acest banc. Numai bine.

  • Cicuri

    Dragii mei frati!
    In ciuda faptului ca si eu fac parte din „minoritatea” ungurilor, chiar nu stiu ce sa zic despre acest banc. Sunt si versiuni in care se spune acelasi lucru despre romani. Depinde UNDE si CUI spui bancul de sus. Eu personal nu ma supar de astfel de comentarii, avem si noi mii de bancuri legate de romani.Problema e ca in tara noastra sunt oameni, care chiar gandesc asa (din ambele parti)…Sa fim seriosi: nu cred ca exista vreo natiune care nu este etichetata de sute de prejudecati. Parca nu am fi toti OAMENI…
    Sa terminam odata cu prostiile…Daca cineva este asa de incult sa creada in astfel de bancuri…

  • Cicuri

    Inca un lucru: dupa parerea mea conteaza si de la CINE auzi un banc asemenator si in CE imprejurimi. Daca cineva mi-l spune ca sa ma jigneasca, atunci chiar nu mi-ar cadea bine.

  • Lolka

    Circuir, nu cred ca aici este vorba daca cred sau nu in aceste bancuri. Este vorba despre fenomenul care este foarte bine reprezentat de acest banc. Din pacate foarte multi (pe ambele parti) gandesc in mod serios asa cum zice bancul.

    Pe de alta parte, nu cred ca un banc de genul asta, din cauza genului, are ce cauta in presa scrisa, sau digitala.
    Evident ca asta este floare la ureche fata de nationalismul prezent in viata de zi cu zi. Dar totusi…

  • Cicuri

    Lolka, dupa parerea mea ai dreptate: bancurile de genul asta chiar nu au ce cauta in presa. Unii chiar iau in serios aceste treburi…Acest fenomen, al ultranationalismului, normal, nici ar trebui se existe in oricare dintre tarile „civilizate”. Dar asa suntem noi, oamenii:daca nu avem cu ce sa ne ocupam, gasim cate ceva…

  • Torda

    Bai, oameni buni, bancul asta o stiam invers🙂 Si era szekely-ul care era asa de iute de gura, nu cumva sa ajunga cu un roman acasa. Si nu cred ca gluma asta ar fi rasista, dar clar ca nu ar trece examenul Political Correctness😉

  • somnoros

    hei, io stiam varianta acestui banc cu: „Da, dar unul dintre aia doi e oltean, si eu nu risc. ”😉
    fiecare pune acolo ce nu-i place, sau ce starneste mai multe reactii.

  • olahus

    Aha! Vezi, Lolka? Te-ai fi suparat daca era cu un pui de oltean in loc de bebe maghiar?

    Olahus, pe sfert oltean, dar de loc suparat de astfel de bancuri

  • ihtys

    Ei nu stiai ca Hn nu-s echilibrati?Io nu-i citesc niciodat.

  • Lolka

    „Te-ai fi suparat daca era cu un pui de oltean in loc de bebe maghiar?”

    Da, Olahus, m-as fi supărat. Ca ar fi fost jignitor pe deoparte la adresa oamenilor „de culoare”, iar pe de altă parte si la adresa oltenilor.

  • mihneagraur

    Bancul este bun, indiferent despre ce etnie ar fi vorba. Că fiecare are umorul său şi fiecare poate accepta sau nu anumite teme în bancuri, ştiam.
    Dar nu ştiam că cineva serios poate spune „revistă “echilibrată” a presei” când vorbeşte de hotnews!

  • Alina

    Am auzit atatia romani care comenteaza de unguri, dar niciodata nu am auzit vreun ungur sa comenteze de romani. De ce oare?

  • olahus

    „Da, Olahus, m-as fi supărat. Ca ar fi fost jignitor pe deoparte la adresa oamenilor “de culoare”, iar pe de altă parte si la adresa oltenilor.”
    Eu sunt oltean pe sfert si zau daca m-as supara! Dar fiecare are sensibilitatile lui. Mie imi plac la nebunie bancurile decente cu unguri, care nu ranesc, dar uite ca o sa le evit si pe astea daca ne vom intalni vreodata

  • robimagyar

    Am facut un mic studiu pe Google si iata niste surprize:

    (Strict pe domeniul.ro):
    „bancuri” rezultate: 2130000
    „bancuri unguri” :52600
    „bancuri evrei” : 13700

    (Strict pe domeniul .hu):
    „viccek” (bancuri in rom.): 824000
    „román viccek” (bancuri cu romani, bancuri romanesti): 185 !!!
    „zsidó viccek” (bancuri cu evrei): 19900
    „szlovák viccek” (bancuri cu slovaci): 2
    „szerb viccek” (bancuri cu sarbi): 0.

    Deci bancurile cu ungurii sunt un specific romanesc.
    In plus, aceste bancuri sunt agresive, rasiste, intolerante, xenofobe.
    Maghiarii nu au asemenea bancuri pe seama romanilor sau, ma rog, intr-un numar incomparabil mai mic. (1/100).
    Chiar si aceste bancuri sunt din perioada lui Ceausescu si sunt pe seama saraciei din tara.
    Si nici unul nu-si doreste (cel putin eu nu am gasit asa ceva) uciderea tuturor romanilor, alungarea lor din Ardeal si din Europa, etc.

    In final un alt banc:
    Cica s-a gasit una din casetele negre de la atentaturile de la World Trade Center:
    -No, ma Funare, esti sigur ca asta e Budapesta?

  • Egy gondolat bant

    Studiul este interesant, dar relevanţa sa poate fi pusă la îndoială.

    Majoritatea ungurilor trăiesc în Ungaria. Acolo problema românilor nu este pusă acut. A se face comparaţia cu percepţia ucrainenilor în România. (OBS: Ucraina deţine teritorii care sunt percepute aici destul de intens ca fiind româneşti).

    Interesant ar fi de făcut un studiu nu între români şi unguri în general ci între români şi maghiari ardeleni (pentru care prezenţa românească e o realitate cotidiană) şi cifrele să fie ponderate la populaţie.

    Mai este un aspect: diferenţa culturală. Sunt popoare care nu pun în practică atât de mult zeflemeaua şi băşcălia pt. că nu este în cultura lor (mi-i închipui întâi şi întâi pe nordici aici). Dacă asemenea diferenţe culturale există între români şi unguri, cred că doar un maghiar din România poate răspunde cel mai bine.

    Violenţa conţinutului bancurilor poate fi explictă prin reacţia românească la prezenţa maghiară, văzută ca o ameninţare la unitatea ţării.

    Exemplific din nou prin relaţia româno-ucraineană, pe un alt palier: în mai multe rânduri, şi în mai multe localităţi din Ucraina, steaguri româneşti au fost puse pe foc în piaţa publică.

    În România nici măcar o sigură dată nu s-a întâmplat, cu nici un drapel uncrainean. Cred că nici cu vreun drapel maghiar.

    Absenţa arderii publice a însemnelor naţionale nu-i pune pe români într-o poziţie superioară faţă de ucraineni în ce priveşte toleranţa.

    Pur şi simplu românii nu se simt ameninţaţi de ucraineni, pe când ucrainenii se simt ameninţaţi de români.

    În încheiere, banc cu olteni (unul dintre deliciile moldovenilor): „De ce nu mănâncă oltenii murături?”. „Pt. că nu le încape capul în borcan”.

  • olahus

    In calitate de sfertoltean, voi depune plangere la CNDJ (Consiliul National impotriva Discriminarii Juvetilor)
    :))))😉

    altu:
    „-De ce poarta oltenii camasi cu patratele?
    -Ca sa joace sah cu puricii pe ele”

  • olahus

    @Robi
    „Deci bancurile cu ungurii sunt un specific romanesc.
    In plus, aceste bancuri sunt agresive, rasiste, intolerante, xenofobe.”

    toate?

    ce zici de asta:

    „Janos serbeaza 5 ani de casnicie si il invita pe Ion cu sotia
    Janos vrea sa fie fragut, si face un efort pentru a toasta in romana
    -„Tin sa ridic pahar pentru 5 ani cat petrecut cu sotie me”, spune Janos
    -„Cu sotiA MEA”, il corecteaza Ion
    -„Nu, cu a ta au fost 10″, raspunde Janos”

    Mie nu mi se pare agresiv, nici intolerant. Din contra, ungurul iese in avantaj ;P
    Bine, face putin misto de modul cum vorbesc UNII maghiari. Dar cine s-a intalnit cu mai multi unguri in maghiar in viata lui isi da seama ca lucrul asta nu se poate generaliza

  • jiji

    mai merge site-ul acesta?

  • sorin

    Madam Laika ,ocolește paginile cu bancuri dacă ești atât de sensibilă

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: