Ştiinţa înlocuită de mitologie în şcoli?

În semn de solidariate cu lupta asociaţiei „Solidaritatea pentru libertatea de conştiinţă” pentru o educaţie corectă, bazată pe ştiinţă şi nu pe mitologii din perioada antică, publicăm pe blogul nostru apelul preşedintelui asociaţiei, domnul Remus Cernea, în legătură cu schimbările nefireşti intervenite în educaţie, şi gravitatea rezultatelor acestora în contextul modernizării ţării noastre:

„Campania pentru reintroducerea în şcolile din România a teoriei evoluţiei în programa de biologie şi a abordărilor filosofice asupra religiei în cea de filosofie

Aşa cum asociaţia ”Solidaritatea pentru libertatea de conştiinţă” a semnalat, în 9 octombrie 2007, printr-o scrisoare deschisă către Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, teoria evoluţionistă şi abordările filosofice asupra religiei au fost eliminate din programa şcolilor publice româneşti, începând cu anul şcolar 2007-2008, prin Ordinul nr. 5959 / 22.12.2006 semnat de Ministrului educaţiei şi cercetării, Mihail Hărdău, a cărui Anexă nr. 2 prevede noile programe de biologie şi filosofie pentru următorii ani.

Întrucât reprezentanţii ministerului au replicat cu explicaţii absurde cum că „teoria evoluţiei se studiază totuşi implicit” iar actualul ministru, dl. Cristian Adomniţei, nu a manifestat nici o disponibilitate până acum de a ţine cont de cererile noastre, asociaţia „Solidaritatea pentru libertatea de conştiinţă” va demara o amplă campanie internă şi internaţională pentru reintroducerea teoriei evoluţiei şi a abordărilor filosofice asupra religiei în programa şcolară. 

Decizia Ministerului Educaţiei este cu atât mai descalificantă şi iresponsabilă cu cât, din investigaţiile noastre, România este singura ţară membră a Consiliului Europei care a recurs la un asemenea gest îndreptat împotriva dreptului la informare şi la cultură al elevilor. În septembrie 2004 în Serbia s-a încercat eliminarea teoriei evoluţiei din programă dar, la presiunea civică şi a comunităţii ştiinţifice, Ministrul Educaţiei, Ljiljana Čolić, a fost nevoită să demisioneze după trei zile.

Îndoctrinarea religioasă intensivă făcută la orele de religie predată în mod confesional timp de 12 ani în învăţământul public şi absenţa cu desăvârşire a unei informări ştiinţifice cu privire la originea lumii şi a vieţii, pe parcursul celor 10 ani de învăţământ obligatoriu, a făcut ca, actualmente, doar cca 14% dintre elevii din România din clasele VII-XII să considere că oamenii îşi au originea în primate, conform unui recent studiu guvernamental (Calitatea Educaţiei din Învăţământul Preuniversitar, pag. 76). În cei 10 ani de învăţământ obligatoriu tot ceea ce află un elev despre originea lumii şi a omului în şcoală este versiunea religioasă, prezentată literal aşa cum se găseşte ea în Biblie, cum că Dumnezeu a creat lumea în 7 zile, femeia a fost creată din coasta lui Adam, plantele în cea de a treia zi, iar soarele în cea de a patra, evoluţionismul fiind prezentat în manualele de religie drept o eroare a ştiinţei moderne.

Situaţia este cu atât mai jenantă şi mai ilustrativă pentru lipsa completă de viziune a „reformei în educaţie” în România, cu cât Consiliul Europei a votat pe data de 4 octombrie 2007 rezoluţia nr. 1580 / 2007, numită „Pericolele creaţionismului în educaţie” de care autorităţile române fac în continuare abstracţie. Textul rezoluţiei prevede, spre exemplu, că:

15. Predarea tuturor fenomenelor privind evoluţia ca o teorie ştiinţifică fundamentală este, prin urmare, crucială pentru viitorul societăţilor şi democraţiilor noastre. Din acest motiv, ea [teoria evoluţiei, n.tr.] trebuie să aibă o poziţie centrală în programele didactice, şi îndeosebi în cele ştiinţifice – atât timp cât, ca orice altă teorie, va rezista în faţa examinării ştiinţifice exhaustive. (…)

19. Prin urmare, Adunarea Parlamentară îndeamnă statele membre şi, mai ales, autorităţile lor educaţionale:

(…) 19.5 să promoveze predarea evoluţiei ca teorie ştiinţifică fundamentală în programele şcolare.”

Vom trimite scrisori prin care vom cere sprijinul Uniunii Europene, Consiliului Europei, Universităţii Bucureşti şi unor prestigioase universităţi şi institute de cercetare internaţionale, Academiei Române şi unor academii de ştiinţe din diferite ţări, partidelor politice româneşti şi europene, unor personalităţi publice din ţară şi străinătate, unor organizaţii neguvernamentale importante, presei româneşti şi internaţionale. Nu în ultimul rând vom cere sprijinul elevilor şi părinţilor acestora, cadrelor didactice şi comunităţii ştiinţifice din România pentru a se ralia campaniei noastre.

În funcţie de evoluţia situaţiei vom organiza diverse acţiuni de protest. Sperăm ca presiunea civică şi politică asupra acestei teme să devină suficient de mare pentru ca în cel mai scurt timp autorităţile române să consimtă ca, şi sub acest aspect, sa readucă învăţământul românesc în modernitate din exilul ruşinos în care îl menţin în acest moment. 

Conferinţa de presă de marţi, 26 februarie, ora 14.00, în care vom prezenta detalii despre derularea acestei campanii, va avea loc, nu întâmplător, la Muzeul Naţional de Istorie Naturală, în mijlocul unei expoziţii cu fosile de dinozauri…”

Remus Cernea

Director executiv Solidaritatea pentru libertatea de conştiinţă

http://www.humanism.ro/articles.php?page=62&article=221

Penn & Teller ne prezintă situaţia din SUA:


12 responses to “Ştiinţa înlocuită de mitologie în şcoli?

  • sfinx667

    … adica sa ne dezicem de ortodoxie, de istoire si preistorie, de apartenenta… ca sa ne aliniem spiritului de turma si haita numit emancipare…. interesele fiind pt cine..mai conteaza…sa fim „moderni „…si care e tiparul domnilor… sa ne pierdem credinta pana si in ideea de bine… ma pufneste rasul..si..mi-e Mila, mila si atat, de ceea ce ni se impune…mai trebuie sa zic cine greseste, cine se simte cu musca pe caciula sa fac poc… Da Doamne romanilor belaginele inapoi… ca aveau ele regulile alea de comportare frumoasa ceva pilde si invataturi… rusinica pt avantul patimash…
    Sibilla

  • Tihi

    Un articol interesant despre cum se asemana schimbarile din Rusia cu cele din Romania. Este clar ca BOR tinde spre putere politica, si o teocretizare a societatii:

    „Ceea ce se observa in ultima perioada, lucrul care ingrijoreaza mult lumea intelectuala laica din Rusia, e apropierea tot mai accelerata dintre cler si puterea de la Kremlin. Pe fondul nevoii de impunere in faţa electoratului, politicienii stiu ca au nevoie de biserica dominanta, iar biserica ortodoxa profita si ea la rindul ei, si incearca sa fie cit mai aproape de putere, iar aceasta apropiere schimba mult datele problemei. Vorbind despre Rusia imi dau seama ca cele doua ţari ortodoxe, precum si cle doua BOR-uri, se confrunta cu aceleasi probleme si ofera din pacate aceleasi soluţii.”

    Citeste tot articolul aici:

    http://www.hotnews.ro/stiri-opinii-2448243-bor-intre-kremlin-cotroceni.htm

  • Buciuman

    Daca te simti revoltat, fa ceva, sustine campania noastra aici pentru reintroducerea teoriei evolutiei in scoli aici:
    http://rezistenta.blogspot.com/2008/02/retardatilor.html

  • Bogdan

    Apropo de Rusia, la fel de bine putem zice si despre … Texas!

    Sau despre faptul ca Americanii au recunoscut, prin lege, importanţa Crăciunului şi a religiei creştine.

    BOR a fost mai mereu aproape de putere, indiferent de regim. Intrebarea ar putea fi daca asta foloseste cu adevarat la ceva bun?

    Insa intrebarea mai importanta este cui foloseste intoleranta? (a elimina din start orice punct de vedere care nu e strict conform dogmei este, in opinia mea, o manifestare evidenta a intolerantei. Culmea este ca cei ce o propovaduiesc vorbesc din plin despre cat de toleranti ii face invatatura religioasa…)

  • danezia

    Buna, nu sunt la curent cu subiectul… insa deja ma apuca fiorii cand aud si in Romania formulari de genul „teoria” evolutiei.

    curand, o sa negam ca exista gravitatie, ca pamantul e rotund etc…

    Daca am ajuns… la nivelul SUA e grav!
    Chiar respectam invatamantul romanesc pentru ca era unul stiintific si corect!

    Sa vad numai ca predau astia Intelligent design la biologie… si imi fac actele pentru o tara normala.

    Nu am nimic cu religia si invatamantul religios, se poate face la ora de religie… dar nu in orele de stiinte ale naturii.

    keep me updated….

    ps.. you just won my Roblogfest vote!

  • Tihi

    Draga Danezia,

    Iti multumim foarte mult pt. votul acordat🙂

    Vom continua sa scriem despre aceasta tema. Important este sa fim uniti, sa fim cati mai multi. Trebuie sa aratam clericilor nostrii ca nu se poate intoarce invatamantul in aceasta tara in evul mediu.

  • hestia

    Este deplorabil sa ne intoarcem la „stiintifica”teorie a evolutionismului, excretata de maramoiul Darwin. Dupa cum este regretabila indoctrinarea religioasa incontrolabila a copilasilor, in scoala.Trebuie sa se recunoasca faptul ca NU STIM inca , cum am aparut. Sau, poate ca stiu Unii, dar nu au nici un interes sa afle si prostimea.Mintile copiilor nu trebuie impietrite in nicio teorie, tocmai arta de a le lasa „fluide”gandirea, spiritul, ar fi o sansa de progres.
    Cat despre directivele UE, cititi-le „pe dos”, pentru a le decripta fatarnicia, cinismul si marsavia.

  • tronul

    SUA e o tara religioasa, desi cei din Romania fac o mare confuzie intre ce e in Europa de Vest, secularizata in buna parte, si Statele Unite, care sunt pline de bisericosi.

    teoria evoluţionistă şi abordările filosofice asupra religiei au fost eliminate din programa şcolilor publice româneşti, începând cu anul şcolar 2007-2008, prin Ordinul nr. 5959 / 22.12.2006 semnat de Ministrului educaţiei şi cercetării, Mihail Hărdău, a cărui Anexă nr. 2 prevede noile programe de biologie şi filosofie pentru următorii ani.

    Ce vremuri traim…

  • sebi

    avand in vedere ce se intampla in romania de un an incoace nu pot decat sa zic „m-am saturat de romania-vreau transilvania mea”! si sper ca tot mai multi ardeleni o sa gandeasca la fel. am incredere ca ardelenii nu sunt un popor de prosti!
    ps: sunt roman ardelean 100% si nu, nu is tradator de patrie!

  • Teo din Iasi

    Tentatia de a respinge tot ce nu intelege, este un subterfugiu foarte convenabil pentru ignorant. Asta e ceea ce a facut biserica, recte preotii, de 2000 de ani: a respins, a ars si a cenzurat tot ce nu a inteles.

    Cat despre Biblie, nu avem timp sau spatiu sa folosim decat cateva cuvinte: e o carte teribila care a influentat negativ gandirea omului timp de ani de zile. Ceea ce a mai ramas adevarat in ea si a scapat cenzurii ignorantilor din biserica e ingropat in mormane de irational. Singurul mare merit al Biblie e ca reprezinta dovada de necotestat a faptului ca religia crestina e o aberatie fara acoperire nici in istorie si nici in logica.

  • jure

    situatia este mai complicata decat se spune ,caci s-a ajuns acolo ca nici un consacrat nu intelege biblia ,nu mai vorbim in romania ,nu gasesti unul care sa inteleaga ,dar sa mai discute,si atunci crestinismul aici este o poleiala de prost gust si cam atat,trebuie sa recunoastem ca aici imbecilitatea este lupta pentru existanta

  • delmoniko

    Intre mister si neputinta…cam asa s-ar caracteriza lupta asta. Au trecut trei ani de cand e postul asta si tot nu s-au luat masuri. Cred ca mai degraba i-am invata pe copii in scoli mitologie. Intr-adevar, nu e un mod realist de a privi viata insa ar invata mai multe despre moralitate, onoare, traditie, datorie. http://mythologica.ro/religia-si-mitologia/

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: