Despre poduri/Hídakról*

E un timp pentru a vorbi despre nedreptăţi, reale sau închipuite. Despre discriminări adevărate, dar şi despre cei care fac abuz de cuvântul discriminare, fie ei minoritari sau majoritari. E un timp pentru a propune noi formule administrative sau a se opune lor şi un timp pentru fluierat politicienii ultranaţionalişti, români sau maghari.
Dar există şi un timp pentru a lăsa toate acestea de-o parte, pentru a ne concentra asupra lui együtt. Asupra lui împreună.

Recent, un pas către împreună l-a făcut, pe blog, Tihi, cu clipul lui, invitându-i pe ardeleni să îşi (re)descopere identitatea culturală comună. Clipul lui Tihi poate fi folosit că un element de legătură între români, maghiari, şi alţii. Poate fi văzut ca un pod, ridicat între oameni care îşi săpa, sau pot fi tentaţi să îşi sape « şanţuri de apărare » inutile. Dar un pod mai mult pentru ardeleni…

Dar pentru noi, cei din Regat, care vrem să ne apropiem de maghiari (de cei din România, dar nu numai), pot exista astfel de poduri ? Dar pentru un secui care nu a ieşit până acum din regiunea sa, dar e conştient că la Bucureşti sau Iaşi există şi oameni normali, şi nu doar regăţeni leneşi şi tupeisti/ultranaţionalişti?

Da, pot exista şi pentru noi, ceilalţi, poduri. Doar să ştim să le ridicăm.

Un pod poate fi ridicat, de pildă, dintr-o carte ungurească. De care ne îndrăgostim într-atât încât vrem să ştim mai multe despre maghiari (dacă eşti ungur, înlocuieşte peste tot cu român(e(a)sc(ă))🙂 . Sau prin efortul de a învăţa măcar două vorbe din limba celuilalt…

Un pod poate fi clădit pordind şi de la o imagine:

450px-kopjafa_1514.jpg

De exemplu o poză cu o kopjafa (plural : kopjafák), gen de monument funerar secuiesc ce seamănă, adesea izbitor, cu Coloana infinitului (probabil cel mai profund simbol naţional al nostru). Creaţii precum kopjafák sunt elemente de legătură superioare, pentru că e nevoie doar de puţină sensibilitate că să remarci similarităţile pe care le au cu cele româneşti. Poduri mai trainice, aşadar. E greu de spus cine s-a inspirat de la cine în cazul Kopjafa (în vechime aveau şi românii astfel de stâlpi, cu scop funerar) şi ar fi inutil, de altfel, să iniţiem o astfel de discuţie.

Uneori însă, artişti români sau maghiari se inspiră cu bună ştiinţă din cultura/limba celorlalţi. Operele lor sunt o pildă clară de depăşire a barierelor naţionaliste de către oameni luminaţi. Un exemplu celebru este Béla Bartók, care ne-a onorat compunând «Dansuri populare romanesti», ducând mai departe numele nostru în lumea largă.

La alt nivel, poate, şi mult mai recent, aş menţiona cântecul ludic trilingv al Adei Milea: Magyar Song.

Sau acest dans de la Naplegenda, care îmbină elemente maghiare, româneşti (căluşul) şi altele. O răscruce de poduri, care ar fi funcţionat mai bine că liant dacă originea influenţelor ar fi fost menţionată (însă nici mult iubitul Goran Bregovic nu spune întotdeauna când se inspiră din muzica românească… ). Iată un clip din Naplegenda (Legenda Soarelui):

Din păcate, nu toată lumea înţelege că astfel de creaţii ne pot ajută să ne apropiem şi să uităm, (măcar pentru câteva minute dacă nu pe termen lung) de durerile provocate de istorie şi politică, de care fiecare suferă mai tare decât celălalt. Comentariile de la acest videoclip pe youtube, sau la « Dansurile româneşti » sunt exemple bune că mulţi preferă să îşi adâncească şanţurile de apărare decât să ridice poduri…

Măcar noi să încercam contrariul…

*Post scris de prietenul nostru Olahus, etnic român, Bucureşti


7 responses to “Despre poduri/Hídakról*

  • azaz

    Cred ca podurile care trebuie construite se numesc: respectul si cunoasterea (informarea corecta). Degeaba construiesti poduri, daca nu le consideri valoroase sau daca te pierzi pe drum.

    Transilvanismul, dupa parerea mea personala inseamna libertatea de a-ti alege si de a-ti manifesta identitatea aleasa imbinat cu respectul fata de oameni cu o alta identitate. In Transilvania chiar exista acest mod de a gandi, de a trai, total diferit de cum gandesc oamenii in Oltenia sau in Moldova.

  • azaz

    Transilvanismul nicidecum nu inseamna imbinarea sau imitarea simbolurilor nationale urmate de dispute asupra „drepturilor de autor”, de gen. cine a fost primul, cine are mai multa dreptate, cine e superior si inferior. Aceste fenomene sunt o boala a societatii romanesti, majoritatea disputelor sunt menite pentru a acoperi nedreptatile sociale, lipsa de respect si prostia, necunoasterea.

  • cristina

    foarte bun articolul, foarte potrivit pentru acest moment, oamenii cu picioarele pe pamant si care nu-si pierd timpul cu intolerante inutile inca mai exista, poate sunt chiar mai mult i decat cei intoleranti.. numai ca nu stiu unii de altii intotdeauna… de aceea avem nevoie de astfel de articole si astfel de bloguri

  • olahus

    @Cristina: multumesc!

    @Azaz: de acord cu respectul. Si cu cunoasterea (informarea corecta) doar ca multe media prezinta doar franturi de adevar. Pentru completarea informatiilor despre minoritati, recomand http://www.divers.ro desi nici el nu da toate informatiile de care avem nevoie

  • Kanata

    CUNOASTERE SI RESPECT
    Fara indoiala ca ardelenii romani sunt foarte usor influnetabili si poate in felul acesta se explica cei 1000 de ani de „buna” intelegere cu asupritorul maghiar. Este vorba de respect atunci cand intru intr-un magazin din Covasna sau Harghita si mi se „raspunde ” : „Nem tudom !” ? Este vorba de respect atunci cand un sef ungur dintr-o intitutie de stat, da sarcini unei romance in limba maghiara, care, sarmana, desi nascuta si crescuta in Targu Mures, nu a invatat limba „respectosilor” maghiari ? – ca doar a crezut ca traieste in Romania si nu in Ungaria ! Este vorba de respect atunci cand la o adica, „amicul” maghiar ne spune ca ei au fost predestinati sa ne civilizeze ? Ca ei ne-au dat painea si noi le-am dat mamaliga ? Ca ei erau nobilii si romanii erau taranii ? Aceasta mentalitate este omniprezenta la ungurul ardelean si el NU poate fi convins de realitate. „Civilizatorul” NU STIE ca Stefan cel Mare a decedat in 1504 FARA a manca mamaliga din porumb ! Caci spaniolii l-au adus din America DUPA 1492 ! Si atunci era firesc ca mamaliga sa ajunga mai intai in Ungaria si abia apoi in Romania, ca deh, geografia fizica n-au putut-o schimba….Oare cat le-a luat europenilor sa inteleaga ca aceasta planta americana poate deveni o cultura importanta ? Despre cartof, stiu ca el a fost „implementat” abia in secolul 18 de un rege francez cu ajutorul…fortei ! – taranul francez refuza sa-l includa in culturile sale, nu-i vedea utilitatea ! …trecusera peste 250 ani de cand spaniolii, vecinii francezilor, l-au adus din America. Acel ungur „cunoscator” al „adevarului” absolut, NU stie ca meiul (din care a inceput sa se faca si mamaliga) a fost adus de fratii sai, mongolii, abia in 1240 !! Si tot ungurul care-i „iubeste” mult pe romani NU stie ca nobilii maghiari au transformat in robi / serbi, dupa rascoala lui Gyorgy Dozsa, peste 1,5 milion de ardeleni, printre care si o multime de unguri ! Nobili ? Erau 300 de case nobiliare in TOATA Ungaria Mare…restul erau tarani si targoveti…Vorbiti de respect si cunoastere ? Nu credeti cumva ca vorbiti unui zid ? Unchiul meu a absolvit Facultatea de Medicina din Targu Mures si mi-a dezvaluit motivul pentru care Ceausescu a desfiintat sectia de limba maghiara : doctorii unguri refuzau sa trateze pacientii romani !!! Respect si cunoastere ? Din partea cui ? Nu credeti ca am respectat si cunoscut prea mult acest ungur care nici el nu stie de unde a venit la noi ? Ardeleni romani, va simtiti respectati de unguri ? Dupa cum se prezinta realitatea in Transilvania nu este vorba de respect, ci de ura, fie pe fata, fie ascunsa. Incep sa cred ca romanii transilvani NU cunosc intelesul respectului…el TREBUIE sa fie RECIPROC ! Cunoastere ? Ce stiu ungurii despre voi, noi ? Budai olah, nespalati, hoti, tigani…Voi credeti ca aceasta este „cunoastere” ? Este o insulta grava la adresa poporului roman si ar fi timpul ca voi sa va treziti si sa nu mai visati caluti de stepa…si sa NU mai vorbiti ungureste in Romania pentru a va-ntelege cu ei !!! Si ca o dovada a „respectului” si „intelegerii” dintre romanii si ungurii ardeleni, as aminti CERINTA lui Marko Bela ca romanii din secuime sa invete ungureste daca vor slujbe acolo…acolo…parca „acolo” ar fi in Ungaria si nu in Romania cotropita de nomazi. Care respect ?! Care cunoastere ? I-ati uitat pe stramosii vostrii care au suferit si murit sub ocupatia maghiara ? Macar pentru RESPECTUL ce-l datorati bunilor si strabunilor vostri ar trebui sa va sculati din somn. CUNOASTETI suferintele strabunilor vostri !

  • Ce sanse are un partid maghiaro-roman?/Mennyi esélye van egy magyar-román pártnak? « MaghiaRomania

    […] ceea ce ma priveste, preocupat de mult timp de “podurile” pe care le-am putea zidi intre noi, ma gandesc de ceva timp cum ar arata […]

  • Se misca si Limba Cailor « MaghiaRomania

    […] si kopjafa… pai trebuie sa fie… Despre poduri/Hídakról, textul cu care am debutat la Limba Cailor. Dar, ce se intampla? Parca nu mai […]

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: