„Cum este când eşti de două ori minoritar?”

Reproducem aici un comentariu foarte interesant (lăsat la un post recent) al lui Anton, un cititor al blogului nostru din SUA. Deşi nu i-am cerut îngăduinţa să îl public ca şi post separat sper să nu se supere, din moment ce şi-a făcut publică opinia. Istorioarele dânsului sunt cu atât mai interesante cu cât discută la un loc două feluri de a fi minoritar: etnic şi sexual. Enjoy (bolduri introduse de noi):

„(…) Eu am copilarit in Cluj, prin anii ’60. Doream foarte mult sa invatz si ungureste si l-am rugat pe un copil vecin ungur sa vorbeasca cu mine numai in maghiara. A acceptat, dar a doua zi mi-a spus: tatal meu nu imi da voie sa vorbesc cu tine in maghiara, numai in romaneste. Am regretat  ca nu am gasit pe cineva dintre copii cu care sa invatz ungureste, dar tot am invatzat cate ceva din ziare, singur.

Deoarece sunt homosexual si imi era frica sa nu ma parasca baietii la parinti, ma imprieteneam numai cu baieti fie maghiari, fie de origine mixta. in care aveam mai multa incredere. Senzatia mea atunci era ca romanii aveau o mentalitate mai tzaraneasca si cam asa stateau lucrurile, dar stiam ca nu e vina lor. Si acum imi amintesc cu placere ce prietenie…adanca am avut cu un baiat de la sectia maghiara, mai mic ca mine cu doi ani (in timpul scolii). A fost o „puppy-love”!

Calea cea mai buna de minimizare a tensiunilor nationale este convietuirea si cunoasterea reciproca; as zice ca sovinismul de ambele feluri este la fel de rau. Cred ca in anii ’60 era mai mult sovinism unguresc, iar acum mai mult sovinism romanesc la Cluj. Sunt sigur ca am dreptate! 

Asta este calea si pentru imbunatatzirii vietii homosexualilor. Intre colegi prieteni nu trebuie acceptat sovinismul de nici un fel. Totusi trebuie sa spun ca de cand locuiesc in SUA am intalnit o diferentza majora intre putinii unguri din Ungaria (foarte civilizati) pe care i-am intalnit  si unii unguri veniti din Romania (chiar din Cluj) care se purtau mizerabil cu mine cand auzeau ca sunt roman. Cred ca exista inca prea multa ura, mai ales la generatia in varsta!

Cat am lucrat in Romania (la Bucuresti) am  intalnit si unguri gay, mai ales din Oradea. Cel mai interesant este faptul ca toti comparau lucrurile din Romania cu Budapesta, unde se pare ca este „realitatea trandafirie de referintza”. Un tanar muncitor oradean gay, Janos, a venit sa sondeze terenul la Bucuresti si in Dobrogea (unde i-a placut mult ca nimeni nu intreaba de nationalitate ca nici nu stiu sa o deosebeasca dupa nume; din Dobrogea si-a facut prieten un baiat de…14 ani, care s-a indragostit de el; Janos a dormit bine mersi cu baiatul la familia respectiva!!!!). Vazand odata o scena mai deocheata in Bucuresti, a exclamat: „Jaj! Fantastic! Aprrrroape ca la Budapesta!!!” Desi credeam ca sexul oral e la fel peste tot, se pare ca la Budapesta e mai cu motz!

In unele situri gay am vorbit si cu tineri din secuime. Cand am comunicat pe internet cu un tanar (el fiind student la Cluj) , l-am intrebat cum este cand esti de doua ori minoritar. „M-am gandit si eu ca sunt doua feluri de minoritar, dar am ajuns la concluzia ca sunt minoritar numai de-un fel” „cum asta?” l-am intrebat eu. „Pai in Tg Secuiesc sunt numai 5 romani!” mi-a raspuns. Am ras bine! El voia sa gaseasca „un baiat dragalas” din Bucuresti. Si el era foarte „edes”; i-am vazut pozele. Era al doilea baiat din trei intr-o familie de secui si ii era groaznic de frica de parinti. Ca la carte!

In SUA am fost rugat odata de o organizatie care facea schimburi internationale de tineri sa adapostesc pt cateva zile la mine pe cineva. Am acceptat. Spre surpriza mea, a venit un baiat din Ungaria. El mi-a povestit de faptul ca a fost intr-o excursie in Romania, in secuime, si a cantat in salina „Imnul Ungariei Eterne”. Mi-a spus ca a fost teribil de emotionat! Am spus ca daca s-a simtit bine, e perfect.

Treptat trebuie sa devenim cu totii mai toleranti. Eu as dori ca si secuii sa defileze la Bucuresti, sa aiba o parada ca gayii. La inceput va fi scandal, dar dupa o vreme scandalurile se vor linisti. De fapt din Istoria Bucurestilor am citit ca in Muntenia se angajau numai secui la Vama Bucrestilor, pt ca secuii nu ezitau sa bage furca in carutele cu paie care intrau in oras, ca sa aiba control total in privinta celor ce intra in oras.
In San Francisco unde am trait 12 ani parazile de toate felurile se tzin lantz.

Certurile nationale sunt o mare prostie, pentru ca in realitate toti suntem minoritati intr-un fel sau altul. Faptul ca sunt homosexual m-a ajutat de fapt sa inteleg mai bine minoritatile. Oricum in privintza homofobiei atat romanii cat si ungurii sunt la fel.

Am raspuns odata pe net unei reportere maghiare din Budapesta care voia sa mearga la Bucuresti…ca sa vada cum este povestea cu cainii! Am sfatuit-o de ce sa se fereasca acolo. Ea mi-a spus ca si la Budapesta homofobia este imensa si ca toata tolerantza afisata este doar gazeta de perete.

Pana la urma sper ca idiotia luptelor fratricide din Iugoslavia va ajuta la stabilizarea situatiei din Romania.

Un banc auzit:

-Mai bozgore, ce ne-ati facut voi cu Unium Trio Nationum!!!
-Da, dar asta a fost demult de tot, in 1436!
-E adevarat, dar eu am aflat numai astazi!”

Mulţumim Anton. Astfel de comentarii deschid lumi noi!


13 responses to “„Cum este când eşti de două ori minoritar?”

  • olahus

    gand la gand cu bucurie. tocmai am publicat si eu un minipost despre comentariu si il propuneam la comentariul lunii. Dupa aia am vazut postul tau… oops😀 si mi-am sters postarea.

  • Tihi

    Şi ai mai scris şi astea: „Extras dintr-un comentariu care e in stare sa scoata din nesimtire si pe cel mai nesimtitor vizitator si/sau bloger, strivit de caldura si dezgust fata de ce se intampla in lume. Genul de mesaj care poate naste polemici si poate spori comentariile atunci cand blogerii sunt in “vacanta”. Ce mai, propunerea mea pentru “comentariul lunii”, daca am avea o astfel de rubrica”

    Trebuia s-o salvez. Ai totală dreptate. E comentariul lunii.

  • Adrian

    Trebuie sa cautam pe cineva care sa fie de 3 ori minoritar: maghiar, gay si ateu. Sau eventual o lesbiana, sa fie si femeie! 🙂

  • Anton

    Ma bucur ca mi-ati acceptat postarea. Vreau sa va spun ca sunt implicat activ in schimbarea lucrurilor in Romania si ca am publicat 12 articole despre homosexualitate pe situl http://www.romanialibera.com-RLIV/acum iar acum scriu despre creationism….
    As fi curios de parerea voastra!

    Oricum vreau sa revin la discutii la voi. Nu credeam ca exista un asemenea site, care sa fie indreptat spre tolerantza!
    Va felicit!

  • tibor

    mai, treaba stă cam cum vedeţi voi, adică de multe ori vin ungurii să se plângă că vai da românii aştia aşa şi pe dincolo..
    ce e interesant, e că mulţi amici romini de ai mei au prieteni cei mai buni unguri, iar eu ca ungur am mulţi români eu cred ca cei deschişi la cap cu adevărat caută omul dincolo de alte clasificări şi dacă gaseşte in celălalt chestia asta chiar nu-l mai intereseaza restul, nu spun ca de loc da nu de o manieră definitorie.
    prostia noastră a multora adica, e că vedem în diversitatea culturală a celuilalt un fel de obstacol care se trage din tot felul de frustrari animate de institutii pseudoculturale gen biserica etc. şi nu o cale de îmbogăţire a proprie noastre culturi –aici ar trebui poate nuanţele un pic schimbate şi asta ţine de noi în viyiunea mea.

  • George Gross

    Stii, iti urmaresc articolele in http://www.romanialibera.com
    Citeodata ti le si comentez. Eu consider ca toti suntem la fel; ideea de minoritate este ghetoul pe care „educatia” si morala societatii in care ne-am (ne-au) format continua sa ne-o impuna. Depinde de noi sa ne eliberam. Tu ai preferat America, eu Israelul

  • George Gross

    Despre minoritate.
    M-am născut în Bucureştiul postbelic, într-o familie de evrei ardeleni. Pînă la 3 ani n-am vorbit decît ungureşte, iar numai la grădiniţă am învăţat româneşte. Pot spune că eram de două ori minoritar? pe atunci Bucureştiul era al II-lea oraş de limbă maghiară din Europa, 250,000 de vorbitori de limbă maghiară. Clujul în care mi-am petrecut nu o dată vacanţele de elev, Clujul anilor 56-60, era încă oraş bilingv, adresele fiind scrise în română şi maghiară, în magazine vînzătorii primindu-te cu bineţe în ambele limbi. Prin anii 70 cînd am revizitat Clujul am fost prost impresionat, eu salutînd în ungureşte. Am fost o dată oprit de un Miliţian care mi-a cerut buletinul; văzînd adresă de Capitală, s-a scuzat în ungureşte. În anii 80 m-am simţit mult mai bine la Budapest, decît în Clujul şi Tg Mureşul acelor ani; şovinismul românesc, transferul de populaţie şi-au pus amprenta.
    Poate că acum în noua Europă, atmosfera se va schimba în bine.

  • Josephtown

    @George Gross: sa stii ca din cate am observat si in timisoara, comunitatea evreiasca mereu a fost solidara cu minoritatea maghiara si nu numai, defapt am observat ca evreii sunt caracterizati printr-un mare simt al tolerantei, care din pacate este o notiune aproape total straina comunitatii romanesti, am constatat si inca constat faptul ca a fi maghiar si a recunoaste in fata colegiilor romani ca esti maghiari mereu primesc aceeasi replica: ‘sa stii ca eu n-am nimica cu ungurii’, dar eu mereu ma intreb, de ce colegii mei romani mereu fac aceasta referire automata ca ei n-au nimica cu ungurii, cand defapt eu nu fac absolut nici o referire la eventualele conflicte care au fost intre noi, doar m-am prezentat ca fac parte din comunitatea maghiara, de ce romanii mereu asocieaza cuvantul maghiar la ideea de conflict?, este o gandire de care nu cred ca romanii vor scapa vreodata in privinta maghiarilor, sper sa ma insel

  • George Gross

    @Josephtown
    Porblema dintre români şi maghiari are rădăcini adînci în conjunctura politică a teritoriului Carpato-Dunărean, în parte teritoriu al fostei monarhii Austro-Ungare.
    Minoritatea română devenită în Banat şi Trnsilvania majoritară, a dus o politică de transfer şi de românizare, de-a lungul istoriei.
    După opinia mea cu timpul în contextul de azi al Uniunii Europene, statele vor deveni grupări etnice în cadrul Continentului European, astfel că nu se va mai pune problema naţionalităţii într-un stat (mai explicit eu am fost cetăţean român de naţionalitate maghiară şi de religie mozaică(după Mozes))
    Evreii sunt toleranţi, întru-cît de-a lungul istoriei au fost prigoniţi din anumite teritorii (state) fiind toleraţi în alte state. (Surghiunul evreilor din Spania Inchizitorială cu 500 de ani în urmă a dus la formarea comunităţilor din Anglia, Olanda, în parte din Moldova şi Valahia, Turcia, Grecia, Bulgaria.)

  • olahus

    @Josephtown: „comunitatea evreiasca mereu a fost solidara cu minoritatea maghiara si nu numai”

    Comunitatea evreiasca din Banat, Ardeal, Crisana si Maramures a fost maghiara cel putin pana la 1918 si mult timp dupa. Liberalii maghiari si-au atras niste aliati pretiosi permitand integrarea evreilor in natiunea maghiara, cu pastrarea religiei. S-au inregistrat cazuri in care, dupa 1918, autoritatile incercau sa ii de-maghiarizeze pe evreii ardeleni iar acestia se opuneau, atat de mult se atasasera. Dar atasamentul lor nu a impiedicat nenorocirile din Ardealul de Nord…

  • solovastru

    Nu pot sa inteleg deloc modul tau de a gindi George Gross.Desi esti constient ca evreii ardeleni au suportat un proces puternic de asimilare si de maghiarizare in perioada imperiului austro-ungar identitatea ta culturala fiind rezultatul acestui proces acest lucru ti se pare absolut in regula .In schimb esti foarte indignat de actiunile de romanizare si de transfer demografic(de fapt ocupational) orchestrate de comunisti pe care cumva le atribui romanilor ca popor cind de fapt ele apartineau unui regim injust si care in nici un caz nu avea caracter national.Cred ca esti constient ca astfel de actiuni au fost facute si impotriva romanilor dar pe alte principii(apartenenta politica, origine sociala).Practic intreaga Romanie a suferit un proces de colonizare , colonizarea sovietica doar ca ea nu a fost demografica ca in teritoriile locuite de maghiari ci institutionala , politica si culturala

  • atol

    Pentru George Gross- intrebare :
    Cand au fost romanii minoritari in Transilvania? Indica un document din care reiese clar ca romanii au fost minoritari in Transilvania.

  • Jnapoca City

    Cateva chestiuni:
    1. Si tu esti tot un nenorocit de pedofil ca Janos ala, sau doar un clujean cu ceva spoiala de intelectual care si-a pierdut busola ?
    2. Sa stii ca la un articol de genul asta se aduna toate scursurile sa bata din palme; faptul ca ai doar cateva murmure de aprobare nu poate decat sa duca la concluzia ca e foarte slab.
    3. Am fost de vreo cateva ori la Budapesta, ca e mai aproape decat Bucurestiul si-mi face mult mai multa placere sa ma plimb intr-un oras european (ma rog, mai mult Buda) decat intr-o mahala manelizata si n-am vazut nimic sa ma scandalizeze; cred ca pentru asta sunt locuri speciale.
    4. In anii 60 nu era nici un fel de sovinism la Cluj; poate doar niste babe rasuflate care visau sa se imbogateasca in forinti; tampenia cu frecusurile inter-etnice a bagat-o ceausescu atunci cand a sufocat orasul cu tarani, de dragul unei balante etnice „clare”. Am primit in schimb Jnapoca in coada si „muncipiul”.
    5. Anii 90 v-au adus si voua, dragi compatrioti de alta etnie, tampenia cu minoritatea asuprita si pe cretinii de Funar si Boc, pe care-i meritati cu prisosinta. Nu inteleg insa de ce trebuie sa-i suport si eu din cauza voastra.

Lasă un răspuns

