Pornesc în campania electorală

Temporar ma retrag de pe acest blog. De ce fac asta? Pentru ca o sa candidez în alegeri de partea UDMR. M-am decis sa intru în cursa pentru Camera Deputaţilor în colegiul nr. 7 din Judeţul Cluj.

Consider ca e mai bine si pentru acest blog, si pentru prietenii mei coautori, ca in perioada urmatoare a campaniei oficiale sau neoficiale (ca de acum e deja campanie) sa nu scriu pe acest site, care se vrea neutru in politica. In 1-2 saptamani oricum promit sa imi deschid un nou blog, de aceasta data de campanie, in limba romana (pe langa cel in maghiara).

De ce fac acest lucru de-abia azi? Candidatura mea a fost oficializata saptamana trecuta in cadrul UDMR, iar azi a fost ziua in care, multumita „prietenilor” nostrii din PCM vestea candidaturii mele s-a raspandit si in presa de limba romana din Cluj: vezi de exemplu aici si aici.

Nu a fost o decizie usoara sa pornesc in aceasta campanie. Stiu foarte bine ca radicalli, nationalistii din ambele parti ma displac, si ma vor ataca.

Nationalistii maghiari nu ma plac pentru ca am criticat in nenumarate randuri in presa maghiara din Romania ideile prea radicale, aberante sau depasite ale PCM-ului, ale lui Tőkés si ale organizatiei de extrema dreapta EMI. Ideea ca ii deranjeaza faptul ca am criticat politica bisericilor istorice maghiare de excludere treptata a liceelor maghiare de stat din cladirile retrocedate, este doar o scuza. De fapt ei nu ma plac de mult, de pe vremea cand i-am criticat in cele doua campanii electorale trecute, si la europarlamentare si la locale. De asemenea ma folosesc ca o scuza pentru a nu sprijinii UDMR Cluj. Daca nu eram eu, s-ar fi legat de un alt candidat, ca sunt si altii pe care nu-i plac. Totul e numai un joc de santaj cu care ne-am obisnuit de la PCM.

Nationalistii romani nu ma plac pentru ca printre altele am criticat in acest blog politica de continuare a ignorantei fata de maghiarimea din Cluj al lui Emil Boc, xenofobia extremistilor de la Noua Dreapta, si am incurajat idea reinvierii unei identitati regionale comune transilvanene.

Nu e usor sa fii cu adevarat liberal, sa fii la fel de corect si obiectiv cu ambele nationalisme, cel maghiar si cel romanesc din Romania. Am fost amenintat pe fel de fel de bloguri in comentarii si de fascistii maghiari din HU si RO si de fascistii romani de la Noua Dreapta. Sper totusi, inca, ca Transilvania este un loc in care cele doua comunitati pot trai in toleranta, respect, cu drepturi cu adevarat egale, si cu izolarea extremistilor de ambele partii.

M-am decis sa candidez in colegiul nr. 7 din judetul Cluj pentru ca consider aceasta regiune, constand din satele mixte din Campia Transilvana (Mezőség) si orasul Campia Turzii (Aranyosgyéres), un exemplu de convietuire interetnica demna de urmat. Aceasta regiune este poate o „metafora” a Transilvaniei multiculturale, in care culturile, obiceiurile populare, muzica populara, chiar si limbile sunt atat de amestecate, incat nici nu mai stii dupa un momendat daca esti la o serbare romaneasca sau maghiara. Asta este Transilvania autentica.

Pornesc in aceasta campanie cu credinta ca este nevoie de oameni ca mine in politica din Romania, tineri care cred cu adevarat in multiculturalitate si toleranta reciproca, care cred ca important nu este trecutul, ci prezentul si viitorul, important nu este cea ce ne separa, ci cea ce ne uneste. Pornesc pentru ca sunt multi (maghiari si romani deopotriva) care m-au incurajat, care cred in mine, si in mesajul progresiv pe care il reprezint.

Pentru cei din presa, aveti mai jos contactele mele pe perioada campaniei. Ma puteti contacta oricand, pentru reactii, interviuri, etc.

Mobil:  0729-041185 
Yahoo messenger: czikatihi
Email: czika(at)rmdsz(punct)ro (verificat zilnic de mai multe ori)

La incheiere le doresc spor la treaba lui Lolka si Olahus pe acest blog!

Revin in decembrie, dupa alegeri.

Czika Tihamér

27 de ani, jurist, doctorand in drepturile minoritatilor, consilier in MCTI, consilier pe teme juridice si de comunicatie a Prezidiului Executiv UDMR


48 responses to “Pornesc în campania electorală

  • mihnea

    multa multa bafta, tihi!🙂

  • E. Ferencz Judit

    Succes! Şi hai să cârcotesc puţin: cum se simte un liberal (altul decât şefu’) în marea familie
    popular europeană ?

  • Tihi

    Mersi mult la amandoi🙂

    Sa-ti raspund Judit: nu e foarte usor. Dar cred ca stiam acest lucru chiar de la inceput cand am decis sa intru in politica noastra prin Cercul Liberal, platforma UDMR condusa de prietenul meu Eckstein-Kovács Péter.
    In UDMR sunt foarte multi liberali, mult mai multi decat se vede de afara. Cu schimbarea de generatie cred ca e doar o chestiune de timp ca acest lucru sa nu constituie o tema de discutie.

  • Razvan Antonescu

    Bafta multa. Daca as fi putut vota, aveai votul meu. Exact pentru ceea ce ai spus mai sus. Pacat ca pe „linia romana” nu exista candidati similari

  • fanitza

    un nou politician!🙂

    ma rog… daca nu ai fost bun la mate, asta ai ajuns!😉

  • waszlaw

    multa bafta. chiar esti genul de persoana care ar lua votul meu.

  • Egy Gondolat Bant

    Mult succes.

    Dacă aş locui în Câmpia Transilvaniei, ţi-aş acorda cu siguranţă votul meu.

    Da, este nevoie de cât mai mulţi oameni ca tine în România.

  • Lolka

    Imi pare rau ca ne parasesti. Chiar daca este vorba numai despre un timp limitat. Sper sa ajungi in parlament, dar sper ca nu te transformi in politician pragmatist, si ramai asa cum esti, pentru ca avem foarte mare nevoie de oameni, cu modul de gandire, cum ai tu in momentul de fata!

    Sok sikert! Succes! Good luck!

  • ishmael

    Multa bafta la alegeri! Sper sa se vada idei liberale si la nivel de varf in UDMR – e singuru partid care are acelasi presedinte inca de la infiintare – imi suna a autoritarism sau poate ma insel; asa imi pare de dinafara.

  • Petru Clej

    Tihi, scuză-mi întrebarea naivă de om care trăiește la Londra: dacă se însumează votul de la Camera Deputaților din 2004 de la secțiile de votare aflate pe raza colegiului uninominal actual unde candidezi care ar fi rezultatul pe partide?

  • Petru Clej

    Ishmael – la înființare președintele UDMR era Geza Domokoș.

  • Tihi

    @ Petru Clej

    Iti pot zice rezultatele insumate pe teritoriul colegiul meu din alegerile locale din 1 iunie 2008.

    La voturi pentru Consiliul Judetean (rotunjit):

    PSD-PC: 24%
    PD-L: 21%
    UDMR: 14%
    PNL: 13%
    Altele: 28%

  • Petru Clej

    Deci e clar că ai șanse egale cu 0 de a fi ales direct, iar dacă UDMR depășește pragul de 5% destul de puține șanse de a fi ales pe baza clasamentului candidaților în ordinea descrescătoare a voturilor.

  • Tihi

    Sanse sa fiu ales direct, este drept ca nu am. Nu este un colegiu din Secuime, si nici din Partium. Maghiarii sunt intr-o minoritate clara aici.

    Sanse sa intru prin redistribuire insa exista. Sunt foarte putine sanse ca oricare dintre candidati sa ia din prima 50%+1, de acea colegiul joaca in redistribuiri. Sistemul e cam complicat, depinde de multe lucruri, dar idea e ca prin redistribuire sunt sanse bune, ori in redistribuirea pe judet (etapa a 2-a), ori in cea nationala (etapa a 3-a). Important nu este procentajul, ci numarul absolut de voturi, raportat la coeficientul pe judet, sau national + colegiul sa nu fie luat din prima.

    Deocamdata trebuie sa facem tot ce putem ca sa adunam cat mai multe voturi posibile, atat de la maghiari cat si de la romani. Consider asta o provocare.

    UDMR va atinge cu siguranta 5%. De fapt va fi probabil pe la 6%.

  • Petru Clej

    Dacă ia 6% UDMR va avea 20 – 21 de deputați. Scăzându-i pe cei aleși direct din secuime, crezi că ai șanse în termen de voturi absolute să te încardezi aici?

    În orice caz, sistemul electoral – unic în Europa – este de o imbecilitate fără margini.

  • Tihi

    Sanse intotdeauna sunt domnule Clej. Altfel nu ai pornii in campanie. Si in eventualitatea ca nu intru, macar ajut pe altcineva sa intre (si) cu voturile adunate de mine. UDMR e o comunitate, luptam impreuna.

    E idiot sistemul, aveti dreptate, dar un lucru bun a pastrat de la cel vechi: fiecare vot conteaza, nimic nu se pierde. Deci trebuie luptat cu aceeiasi credinta in orice colegiu.

    Eu cred ca sanse am, poate nu mari, dar am.

  • Claudia S.

    Nici nu stiu care ar fi urarea potrivita pentru un candidat bun dar acum imi vine in minte cam asa:
    Sa ai ganduri bune si stomac tare!
    Bafta multa! …si o toamna rodnica!

  • Petru Clej

    Tihi, dacă tot se dorea un astfel de sistem care să împace și capra și varza, trebuia utilizat sistemul german, unde fiecare vot contează (reprezentare proporțională) dar jumătate dintre deputați sunt aleși prin scrutin majoritar uninominal, iar restul pe liste de partid în fiecare land, astfel încât structura Bundestagului să reflecte totalul pe țară la votul pe liste.

    Dată fiind isteria „Votului uninominal” s-a ales acest sistem complet idiot, care nu e practicat NICĂIERI în Europa la alegerea parlamentului.

  • Tihi

    De acord cu tine. Propunerea UDMR era exact unul care era foarte aproape de sistemul german si cel maghiar (care la randul sau e aproape de cel german, in afara ca Parlamentul e unicameral).
    Dar au fost alte interese, mai mari decat puterea noastra. Eu ma bucur ca macar s-a reusit salvarea redistribuirii, deci sa nu fie pierdut nici un vot. Era esential pentru noi acest lucru.

  • ishmael

    @Petru Clej – da, ai dreptate, am gresit, dar asta nu inseamna ca nu exista un oarece autoritarism in partid, Marko Bela e de 15 ani presedinte si pare ca nu va abandona postul asa usor

    stati linistiti ca sistemul votului uninominal va fi supus modificarilor la alegerile viitoare

  • Petru Clej

    Domnule Ishmael, poate dezvăluiți și cum va fi modificat sistemul electoral, păreți a avea surse privilegiate de informație…

  • Josephtown

    nu vreau sa par rautacios, dar eu sper ca altcineva de la udmr sa prinda loc in parlament si nu tu, vad ca pana acum toti te-au incurajat, dar o sa si explic putin de ce nu vreau sa ma reprezinti in parlament:
    1. esti hyper liberalist, si mai ales pe tema autonomiei secuiesti, un om ca tine in mod sigur nu se va lupta pentru a se obtine autonomia Tarii Secuilor, pana la urma, se cuvine aceasta autonomie, luand in consideratie un paragraf din drepturile omului, care spune ca orice comunitate etnica are dreptul la libertate nationala si la autoguvernare, daca aceasta este majoritara intr-un cadru geografic delimitat, ma rog, am incercat sa prezint doar un rezumat al acestui paragraf
    2. esti ateu, si eu ca si crestin nu doresc sa fiu reprezentat de cineva care este total insensibil la doleantele comunitatiilor religioase
    3. te lasa complet rece tragedia noastra comuna care sa intamplat cu ocazia pactului de la trianon

    de aceea nu doresc sa fiu reprezentat de o persoana care nu este reflectia gandurilor si vointelor mele proprii, sper sa nu crezi ca am ceva personal cu tine, nici nu te cunosc, dar la aceste concluzii am ajuns citindu-ti blogul de mai multe luni incoace

  • Tihi

    Draga Josephtown,

    1. Sustin autonomia pe criterii etnice a Tinutului Secuiesc. Nu cred ca m-ai citit pronuntandu-ma vreodata impotriva lui. Tot ce am zis este, ca acest lucru nu este un medicament universal la probleme acestei regiuni. Secuimea are intai nevoie de modernizare, de schimbare a atitudinilor, de infrastructura, de scoli mai bune, de investitii. Pana cand regiunea este una dintre cele mai sarace din tara, si ca si mentalitate una dintre cele mai rupte de globalizarea sec. XXI, autonomia nu va schimba prea mult. Insa nevoie de acest lucru este. Stiu ce inseamna autonomie pe criterii etnice, acum imi fac doctoratul in dreptul minoritatilor. A-si lupta in orice mod posibil pentru diverse autonomii aplicabile maghiarimii din RO. Ca si candidat intr-un colegiu din Judetul Cluj ma intereseaza insa mai mult autonomia culturala, una care ar fi aplicabila si comunitatii maghiare de aici.

    2. Sunt ateu. Da. Cum este probabil peste 20-30% din maghiarimea din Romania, daca nu mai mult. Si ei trebuie reprezentati de cineva. Suntem o comunitate diversificata. In generatia mea, sa fii ateu e un lucru normal si raspandit. Nu toti gandim la fel, dar UDMR trebuie sa apere interesele tuturor maghiarilor din RO, si a crestinilor, si a ateilor care sustin secularizarea comunitatii noastre, si a intregii tari.

    3. Consider Trianonul o tragedie nationala a maghiarilor. Da, este de nediscutat ca pierderea a 2/3 din teritoriu, si 1/3 din populatia maghiara este o tragedie. Dar consider ca trebuie sa mergem mai departe. Fiecare natiune a avut tragediile lui. Asa a fost istoria Europei. Multe natiuni intr-un loc prea mic. Frictiunile au fost de inevitabile. Insa toate astea nu mai conteaza acum. In 2008 aceasta chestiune nu are practic releventa in viata a celor 1,5 milioane de maghiari din RO. Trecutul nu poate fii schimbat, iar granita oricum se va dizolva spre Ungaria din 2011 (cand probabil intram si noi in Schengen). Pe mine ma intereseaza lucruri care ating viata oamenilor: educatie, infrastructura, dezvoltare regionala, liberalizare presei, etc. Durerile trecututlui trebuiesc lasate la orele de istorie. Azi traim in Transilvania impreuna cu inca 5 milioane de romani. Nu ne ajuta cu nimic, nici noua, nici lor, daca toti ne reprosam reciproc durerile trecutului. Ma deranjeaza cumplit tabilitele instigatoare impotriva maghiarilor ale lui Funar in Cluj, dar ma deranjeaza si filmele epopeice, total subiective ale lui Koltay despre Trianon. Am suferit si noi destul, au suferit si ei destul. Am mai facut si noi lucruri rele, au facut si ei. Haideti sa trecem odata mai departe. Pe mine ma intereseaza viitorul nostru, nu trecutul.

  • Petru Clej

    Josephtown, alt naționalist de mucava…

  • E. Ferencz Judit

    Sărind peste intervenţia distinsului domn Clej, revin, Tihi, la subiect. Că am şi eu obiecţii, fireşte, altele decât cele ale lui Josephtown. Aşadar, de ce crezi că este încă necesar să vorbeşti despre graniţa cu Ungaria, care se tot află în diferite faze ale dizolvării, din 90 încoace ? Mie una mi se pare că te justifici cumva, vorbind despre nişte chestii, între noi fie vorba, deloc importante. De ce un politician liberal şi tânăr sau tânăr şi liberal simte nevoia (sau este contrâns) să abordeze astfel de subiecte ?

  • Tihi

    Judit, stii si tu in ce „univers nationalisto-conservator” trebuie un tanar liberal ca mine sa isi faca auzita vocea. Nu a fost usor sa ajung nici pana aici, sa fiu candidat UDMR. S-au dat multe telefoane pe la spate, si unii nici nu s-au ferit sa-si arate pe fata dezacordul fata de candidatura mea. Din ferecire in Uniune incep sa fie mai mult reformisti, decat conservatori.
    Sunt sigur ca o sa fiu atacat si in continuare de nationalistii maghiari, si de cei romani. In Transilvania anului 2008, foarte multi inca au mentalitati de secol XIX.

    You have to live with that, and try to change it.

  • ishmael

    @Petru Clej – nu am info ascunse sau ceva, doar ma gandeam ca traim in Ro si toate sunt supuse modificarilor, inclusiv sistemul electoral uninominal. Daca initiativa presedintelui Basescu de a se trece la un Parlament unicameral va avea succes, iti dai seama ca si legea electorala sa va modifica, macar pe ici pe colo in unele parti esentiale; eu sper sa fie doar mai buna decat cea actuala, ca lipsurile pe care voi le-ati sesizat mai sus sa fie remediate.

    @Josephtown – crezi ca e vreun parlamentar maghiar care a ridicat vocea in Parlament, cerand dreptate pt Trianon? chiar ti-ai dori sa se iste o vrajba etnica asa aiurea? mai ales ca granitele actuale sunt garantate prin UE si NATO. asta e un subiect mort din fasa. plus ca aduce atingere Constitutiei😉

  • Josephtown

    @petru clej – sa stii ca eu nu sunt nationalist, sunt doar un crestin care isi iubeste identitatea si istoria comunitatii sale, care accepta cu cap limpede capitalele greseli pe care unele elite maghiare au comis-o, insa sa stii ca nu e nimic nationalist in a crede si a dori ceva care pare aproape imposibil, de cele mai multe ori vocea inimii este mai presus de ratiune, cel putin eu asa consider, plus sunt o persoana care aprecieaza conceptul de gandire aufklarung, insa cred ca romantismul nu trebuie respins cu indarjire, mai ales pentru supravietuirea unei minoritati gandirea romantica trebuie chiar incurajata, pana la urma cum ar arata o lume monoculturala, cred ca nici tu nu ti-ai dori asa ceva

    @ishmael – daca tu dai crezare unei constitutii care respinge clar existenta unei a doua etnii majore in romania, in mari proportii distincta de cea majoritara, cand acestei al doilea etnii nu ii este acordata rangul de component egal al statului cu cel majoritar chiar daca are o istoric este reprezentativa in mod egal romaniei ca si etnia majoritara atuncea nu cred ca esti un prea bun aplicant al ideilor de toleranta, si ma mira ca aceste idei transante pro consolidarea romanismului si respingerea recunoasterii maghiarilor ca si populatie egala romanilor vine din partea unui evreu

    @tihi – poate in ungaria sunt aceste uriase procente de atei dar sa stii ca in transilvania majoritatea maghiarilor inca traiesc in sate, catune, unde in proportie aproape covarsitoare lumea este inca teista, oricum iti dau dreptate ca in randul tinerilor de la orase ateismul castiga incet-incet teren, dar sa stii ca dintre cunostiintele mele de etnie maghiara cu greu as putea gasi 5 oameni care se declara atei

  • ishmael

    @Josephtown – prietene, nu sunt evreu, dar sunt tot minoritar😉, si nu dau crezare acestei Constitutii, fie si numai pt ca a fost plasmuita sub obladuirea lui Iliescu, insa nu uita ca in Romania traiesc si alte minoritati etnice, altele decat cea maghiara, pt care am tot respectu fata de cum stie si reuseste sa isi promoveze drepturile. Nush unde am fost eu transant, doar ti-am explicat situatia actuala din prisma legilor actuale ale Romaniei si ale dreptului european (sau international, nu sunt atat de familiarizat recunosc); ori dupa astea ne calauzim in acest moment, daca tu nu esti de acord cu ele asta e alta treaba, insa stii si tu ca e foarte greu, nu imposibil, sa le schimbi … tot nu mi-ai raspuns la prima intrebare de la pct 28 „crezi ca e vreun parlamentar maghiar care a ridicat vocea in Parlament, cerand dreptate pt Trianon?” (Parlamentul Romaniei daca nu am fost clar)

  • Tihi

    Un interviu aparut azi in Foaia Transilvana cu mine:

    http://www.ftr.ro/-8613.php

  • Josephtown

    @ishmael – scuze ca ti-am numit etnia in mod eronat, dar numele tau ma determinat sa trag concluzii pripite, ca sa-ti raspund la intrebare, nu, n-am auzit nici un reprezentant al udmr cerand revocarea tratatului de la trianon, si asta si pentru ca ii doare in flex de trianon, si de suferinta maghiarilor care au ramas in afara patriei mama dupa 1920, pe ei doar un singur lucru ii intereseaza, ca in fiecare 4 ani sa-si consolideze pozitia de parlamentari pentru ca mai apoi sa aiba destula influenta ca apoi in mediul afaceresc sa-si creeze diverse avantaje, pentru ca averea personala sa creasca, acestia sau rupt aproape total de viata maghiarului obisnuit, traind acuma intr-o lume aproape numai a lor

  • Tihi

    Kedves Józsefváros,

    Cererea de revizuire a Tratatului de la Trianon nu se poate cere din 4 motive foarte simple in Parlamentul Romaniei:

    1. Parlamentul Romaniei nu poate revoca tratatul de la Trianon. Nu are putere de decizie in acest caz. Asta o pot face numai toti semnatarii tratatului impreuna, si urmasii acestor state.

    2. Cererea de revocare a acestui tratat este un act care incalca Constituita Romaniei. Cel in cauza poate fi dat sub urmarire penala si condamnat la inchisoare grea pentru tradare, conform si Codului Penal.

    3. Orice astfel de incercare serioasa (scandalurile de extrema dreapta nu sunt serioase) ar degenera foarte probabil intr-un conflict armat intre Ungaria si statele vecine. Acuma iti poti imagina cine ar pierde intr-un razboi dintre Ungaria si Romania+Ucraina+Serbia+Slovacia. Sa nu mai zic cat ar suferii minoritatile maghiare dislocate in aceste state din urma.

    4. Nimeni, pe acest pamant, si mai nimeni in Bazinul Carpatic, in afara de un curent minoritar nationalist, revizionist al maghiarilor nu doreste revocarea acestui tratat. Oamenii vor sa-si traiasca viata in liniste in tara in care sunt, bineinteles cu respectarea cat mai larga a drepturilor si intereselor minoritatilor.

  • Petru Clej

    Ce baliverne îndrugă acest Josephtown și ce e mai rău e că o face într-un limbaj prețios. Îi recomand articolul Bau-baul iredentismului unguresc și dubla măsură http://www.romanialibera.com/editorial/editorial.php?step=articol&id=355 poate se lecuiește de naționalismul ăsta grețos de mucava și poate revine în secolul XXI.

  • E. Ferencz Judit

    Tihi, felicitări pentru sinceritate ! Intuiesc că-ţi vei face mulţi duşmani. Destul de trist că avem prea puţine medii unde le putem spune lucrurilor pe nume, şi mă refer aici la medii maghiare din Ro. Nu ţi-o explic ţie, ci mai degrabă celorlalţi vizitatori: într-o comunitate mică, precum cea maghiară, este destul de dificil să înfrunţi sau chiar să contrazici oameni de care eşti legat într-un fel sau altul: ţi-au fost sau îţi sunt colegi, profesori, vecini, soţi, soţii🙂 etc.

  • Petru Clej

    Tihi, am programat articolul tău pentru publicare luni 6 octombrie în http://www.acum.tv, sper că n-ai nimic împotrivă.

  • Tihi

    Adica acest post? Din partea mea e ok. Poate i-ar trebui si o introducere, sa stie lumea despre ce vorbesc, ce blog, la inceput.
    Daca e vorba de interviul din Foaia Transilvana trebuie sa vorbesti si cu ei, sa-si dea acordul. Din partea mea e ok.

  • Petru Clej

    E vorba doar de articolul din debutul acestei discuții. N-avea grijă că te prezint.

  • Josephtown

    Niciodata n-am zis ca doresc sa se declanseze razboi pentru ca ungaria sa obtina revocarea tratatului de la trianon, ci doar imi exprimam propria dorinta ca tratatul de la trianon sa fie anulata, asta si pentru ca sunt o persoana a dreptatii, si consider fara a fi subiectiv ca acest tratat este cel mai umilitor si nedrept care i-a fost impusa vreunui stat pe acest Pamant, asta si pentru ca unui stat bine organizat care avea o traditie de un mileniu in bazinul carpatic, i sa impus sa accepte sa renunte la 72% din teritoriu, ceea ce orice om cu mintea sanatoasa isi da seama ca este strigator la cer si este extrem de nedrept

    Acuma sa nu credeti ca sunt atat de irational sa nu-mi dau seama ca in ziua de azi acest tratat va mai fi revocat in totalitate, dar totusi sunt un viu adept ca sa se ajunga la o concesie pe cale amiabila intre ungaria si statele vecine ei, prin care macar teritoriile in care comunitatea maghiara reprezinta 1/3 din populatia unei regiuni istorice sa revina la ungaria, si aicea ma gandesc la partium, sudul slovaciei, nordul voivodinei, sudul transcarpatiei

    Nu doresc razboi, ba din contra doresc ca in bazinul carpatic tensiunile interetnice sa inceteze, si asta se poate intampla numai daca fiecare stat din aceasta zona este destul de matura sa-si dea seama ca pentru ca tara vecina tie sa aiba o atitudine cordiala fata de tine, trebuie sa fii gata sa faci compromisuri, iar in acest spatiu tara care este cea mai neindreptatita si are justificare atat istorica si demografica ca sa i se faca concesii teritoriale este ungaria

  • Petru Clej

    Să mai repunem pe tapet:

    1) Pierderile teritoriale ale Germaniei după 1945
    2) Pierderile teritoriale ale Poloniei după 1945
    3) Pierderile teritoriale ale Austriei după 1945
    4) Pierderile teritoriale ale Finlandei după 1945
    5) Pierderile teritoriale ale României după 1945

    Și după ce terminăm cu astea trecem și la alte continente.

  • E. Ferencz Judit

    Agasant subiectul „Trianon”. Dar nu mă pot abţine. Un nou frament din volumul „La minut”:

    „Tatăl prietenei sale reveni din Franţa. Kik îl întrebă:
    – Ai vizitat şi Palatul Trianon?
    – Desigur.
    – Şi ai văzut masa la care s-a semnat tratatul de pace?
    – Nu.
    – Nu te-a interesat?
    – Ba da. Dar am aflat că au scos-o din sală: vizitatorii unguri o tot scuipau.
    Kik încercă să tragă o concluzie. Nu se putea împăca cu gândul că ungurii luptă împotriva unor nedreptăţi istorice scuipând. În contextul în care multe alte naţii ar avea motive temeinice să scuipe.”

  • George Gross

    Tihi
    Succes
    Sper că în alegeri în toate partidele cei de vîrsta ta să reia conducerea. E cazul de oameni de calitate, fără „probleme” istorice.

  • Să fie intr-un ceas bun! «

    […] 20, 2008 by Tihi Urmând promisiunea făcută acum o lună pe blogul Limba Cailor, unde am scris aprope doi ani, dau drumul acestui blog de campanie. Doresc sa mă adresez în […]

  • O.Kiss

    Mult succes! Sok szerencsét kivánok! Viel Glück! Un vot ai sigur :-p Nu stiu de la cine😉

  • Petru Clej

    Ar trebui ca elevii de altă etnie decât ungurii din Transilvania să studieze limba maghiară în școli?

    Votați în sondajul revistei ACUM http://www.romanialibera.com/voxpopuli/voxpopuli.php?n=crt

  • Înţelegerea începe de la limbă « Limba Cailor

    […] ianuarie 2009 de Tihi Scurt şi la punct: revin pe blog.  Campania s-a terminat, alegerile s-au terminat, negocierile s-au terminat. Chestiunile spinoase […]

  • marian

    bafta…dar eu nu o sa votez niciodata:D

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: