Trecutul şi viitorul României de 15 martie

Aşa arată faşcismul românesc în 2009:

Marşul de la Cluj a organizaţiei de extremă dreapta Noua Dreapta.

Şi aşa arată toleranţa românească în 2009:

Comemorarea zilei naţionale a celei mai însemnate minorităţi naţionale a ţării, afişată pe faţada multimedia a Cocor Chanel aflat în Piaţa Unirii din Bucureşti.


29 responses to “Trecutul şi viitorul României de 15 martie

  • caporal

    Pe cand niste articole despre Garda Maghiara sau despre Tinerii din 64 de comitate?
    Daca tot te pretinzi echidistant si impotriva extremismului de orice fel…

  • Tihi

    Despre Garda Maghiara, despre Tinerii din cele 64 de comitate sau EMI am scris, si i-am condamnat pe blogul maghiar si in presa maghiara de nenumarate ori. Acolo consider ca este important condamnarea lor. In cea romaneasca asta oricum se face. Am fost si amenintat odata din cauza asta.

    Ca sa vezi ca nu mint, vezi aici cateva exemple:

    http://czikatihamer.ro/2007/08/27/garda-toketlenseg-erzelmek-szimbolumok-liberalisok-erdely/

    http://czikatihamer.ro/2009/03/01/erdmagyar-szelsojobb-kopkodessel-a-nemzet-felemelkedeseert/

    http://czikatihamer.ro/2007/04/17/mi-a-kulonbseg-az-emi-es-a-noua-dreapta-kozott-m/

    http://www.manna.ro/bedaralo/Erdelyi_Magyar_Ifjak_szelsojobb_Erdely_Karpatia_Gyurcsany_2008_08_06.html

    http://www.manna.ro/bedaralo/4_emi_tabor_behunyt_szemmel_legyintve

    Daca nu stii maghiara incearca cu asta: http://www.webforditas.hu/?show=textTab&lang=english Nu este perfect, dar in general poti sa intelegi idea.

  • dracu

    Tihi,
    parca sustineai ca generalizarea e o idee foarte paguboasa, nu-i asa?

    nu ai senzatia ca afirmatia:
    „Şi aşa arată toleranţa românească în 2009” e o generalizare???

    pai daca tu ma bagi in aceeasi oala cu aia, ai ceva impotriva sa spun si eu ca esti un demn reprezentant al Garzii Maghiare? tocmai prin afirmatia facuta mai sus, asta demonstrezi.

    asta pentru reciprocitate.

    ma intreb cand o sa invatati, pana la urma, ca pentru a cere altora respect, trebuie sa incepi prin a-l arata tu insuti?

  • Tihi

    Nu înţeleg despre ce vorbeşti dracule. Unde te-am băgat pe tine, când? Care e problema cu toleranţa afişată de Cocor?

  • dracu

    Tihi,
    scuze pentru postarea precedenta, si te rog sa n-o aprobi🙂

    am scris-o inainte de a vedea al 2-lea clip (conexiune nasoala la net, si probleme cu youtube), asa ca am presupus (fals) ca e o ironie titlul. datorita primului clip, cel cu gardasii.

  • Tihi

    No, bine că ne-am lămurit🙂

  • Egy Gondolat Bánt

    Tihamér

    Pentru unii, menţionarea ta a afişării sărbătorii maghiare pe magazinul Cocor poate nu e considerată ca o dovadă de toleranţă. Adică poate fi interpretată ca o ironie din partea ta la adresa românilor, cred.

    Eu când am citit post-ul tău am crezut că-i vorba de vreun trucaj al unor extremişti, care vor să arate – în stilul propriu, apocaliptic – că „de-acum vom avea culorile ungureşti pe clădiri, în centrul Bucureştilor”. Nici nu ştiam de respectivul ecran de la Piaţa Unirii, n-am mai trecut de mult prin zonă.

    Mi-a luat puţin să pricep că ecranul acela e real şi că anunţul despre sărbătoarea maghiară era în rând cu alte anunţuri (publicitare) afişate pe acelaşi ecran.

    Deci, un lucru bun, şi o notă de toleranţă a societăţii noastre faţă de maghiari.

    Ar fi fost bine dacă explicai mai mult. Şi să spui eventual cine a pus respectivul anunţ.

    A fost sponsorizat de Departamentul Minorităţi? De UDMR? De o persoană particulară?

    Asemenea spaţii de afişare sunt scumpe şi nu cred că a fost un act caritabil al companiei de publicitate.

  • Tihi

    @ Egy

    Credeam că cele două linkuri puse în acea propoziţie explicau ce este acest afişaj multimedia. Să fie clar le repet aici. Deci, asta este Cocor Chanel:

    Ştire Antena 1: http://www.youtube.com/watch?v=hSy9IShEgjw

    sau vezi şi

    Ştire Kanal D: http://www.youtube.com/watch?v=cMV-8Dam7hY

    Afişarea zilei maghiarilor nu a fost sponsorizată de nimeni. Cocor face des astfel de comemorări, de toate sărbătorile legale, religioase, a statelor vecine sau a marilor puteri. E destul de diversificat mesajul lor. Vezi aici toate iniţiativele de până acuma:

    http://www.youtube.com/profile?user=cocorchannel&view=videos

    Binînţeles că reclamele comerciale sunt plătite, dar comemorările din nu. Au şi ei nevoie de un content de bază pe lângă reclame. Toată stima pentru deschiderea lor în acest caz.

  • Egy Gondolat Bánt

    Nu, nu au fost suficiente.

    Până la urmă am priceput, dar pentru aceasta a trebuit să urmăresc acel filmuleţ provenind de la Antena 1. Cine nu l-a urmărit …

    Cinste celor de la Cocor Chanel că includ comemorări de acest gen în mesajul afişat pe clădirea lor.

  • olahus

    Nu pare sa fi fost mari probleme la mitingul ND. Cu exceptia mitingului in sine :)) . Lasand gluma la o parte, sa inteleg ca manifestatia nu a fost urmata de sloganuri antiunguresti, asa cum s-a intamplat in 2008.

    Despre Cocor channel: ideea este buna, era si mai bine daca nu bagau poze cu steagul extremistilor maghiari. Priviti mai bine clipul, se vede steagul cu dungi rosii folosit de fascistoizii maghiari. Nu a fost ceva intentionat, dar pe viitor ar face bine sa fie mai atenti cu detalii din astea, o sa le las si un mesaj in acest sens.

  • István

    „Nu pare sa fi fost mari probleme la mitingul ND. Cu exceptia mitingului in sine” :))

    Bine zis olahus. :)) Nu ma pot abtine..:))

    Probabil si-au dat seama ca nu e ok sa scandeze in public aceste lozinci pentru ca autoritatile vor fi nevoite sa dea o amenda. :))

    Bine ca s-a terminat cu bine.

    As reveni la scandalul Solyom si interzicerea aterizarii. Am cateva nelamuriri, si cateva de spus.

    Am urmarit discursul lui Basescu in acel interviu dat la Realitatea, in care recunostea implicit ca nu a acordat autorizatia de aterizare, motivand ca nu va ingadui ca presedintele ungariei sa vine si sa sustina autoguvernarea, deoarece este neconstitutional.

    In primul rand tin sa mentionez, ca presedintele Solyom a venit sa fie prezent la sarbatoarea de 15 martie. Nu a fost vorba nicaieri de revendicari de autoguvernare.
    In al doilea rand, Basescu nu argumenteaza corect. Secuii si Solyom nu au facut nimic neconstitutional. A face ceva neconstitutional inseamna a nu respecta o lege, legea fundamentala (Constitutia). Care articol nu a fost respectat din Constitutie? Ungurii incearca sa obtina MODIFICAREA constitutiei, prin metode absolut legale, adica obtinerea votului in parlament pentru acordarea autonomiei. Ca s-a facut un referendum…s-au obtinut niste rezultate concrete care arata dorinta populatiei in legatura cu autonomia, dar in nici un caz nu s-a adus atingere prevederilor din constitutiei.

    Mi se pare oarecum un gest neinspirat si „badaran”, daca pot spune asa. S-a invocat motivul ca Solyom a venit cu un avion militar.. Nu stiu cu ce a incercat sa vina, dar si daca ar fi venit cu un avion de lupta si daca ar fi venit cu un ozn, nu vad argumentul pentru care i s-a interzis aterizarea. Ce se credea? Ca va lansa bombe?
    Dupa ce a fost refuzat, Solyom a venit cu masina. La vama, a stat vreo 15-20 de minute, timp in care masina i-a fost verificata. Verificata pt ce? Ce se cauta? Steaguri CU Ungaria Mare,..bombe, ce? Un alt gest neprietenos. Cum sa spun, la un asemnea nivel, in conditiile in care se tot declara ca relatiile sunt bune intre cele doua state, se opreste masina unui presedinte, care vine intr-o vizita oficiala, si nu ca un individ particular este iarasi de domeniul SF.

    Pana la urma Solyom a ajuns la serbari, a rostit un discurs, si a plecat acasa. „Pericolul autonomist” s-a rezolvat cu bine.

    In conditiile in care intr-un viitor apropiat nu vor mai exista granite datorita spatiului schengen, in conditiile in care atat Romania cat si Ungaria au interese economice comune,
    Basescu se comporta ca si cum toate acestea nu ar exista. Desi Ungaria, dupa parerea mea, si-a manifestat sustinerea fata de Romania in momentul integrarii Romaniei in UE, fiind un sustinator al Romaniei. La inundatiile din Bihor mi se pare acum cativa ani, tot Ungaria a furnizat ceva echipament de pompare a apei, pentru a ajuta autoritatile si sinistratii. De ce se comporta asa Presedintele Romaniei? Si aici se demonstreaza clar politica gresita fata de minoritati pana la urma. Frica de niste rezultate absolut irationale, reactia exagerata a caracterizat autoritatile romane.

    Astept pareri, poate oi fi eu prea sever cu Basescu.

    A da.. stiu ca vor fi alegeri prezidentiale, dar totusi…

    Seara buna tutror si felicitari pentru locul 6, la anul poate intram in top.🙂

    Istvan

  • solovastru

    Observ Tihi faptul ca in continuare folosesti un standard dublu cind evaluezi anumite evenimente in functie de cum sint de partea maghiara sau romana. Dar nu trebuie sa ma mir prea mult doar esti politician si pina la urma trebuie sa adopti si tu un stil politicianist. Iar filmuletul pe care l-ai postat cu noua dreapta nu face decat sa sustina acest lucru. Ai postat un filmulet cu vreo 200 de copii prosti care flutura niste steaguri ca sa nu se vada cat de putin sint ca sa vorbesti despre fascismul romanesc , despre sovinismul si nationalismul extrem care domneste in societatea romaneasca.Si in mare parte ai dreptate o buna parte a publicului romanesc cat si a presei arata atitudini sovine .Iar politicienii se simt datori de a se ghida in functie de acest lucru si dau declaratii belicoase pentru a nu-si supara electoratul ( vezi declaratia lui basescu de la budapesta despre autonomie). In schimb cind cineva iti aminteste in contra-partida de organizatiile unguresti de acelasi profil ( EMI , HVim , garda maghiara etc) spui ca nu le aprobi manifestarile si ideologia (cel putin nu intrutotul) si ca le-ai si criticat pe net si in presa . Dar practic nu asta e problema caci nu esti tu invinuit pentru activitatea acestor organizatii iar faptul ca nu le aprobi ci chiar le critici nu inseamna ca ele nu exista ceea ce arata ca acelasi climat sovin si nationalist exista si in sinul societatii maghiare. Dar binenteles aici nu te grabesti sa faci generalizari doar in cazul fascismului romanesc.Dar hai sa incercam sa facem o comparatie obiectiva asupra modului cum influenteaza genul asta de puseuri nationalist-sovine (intetite cu abilitate de anumite organizatii si de presa) cele doua societati. Presedintele ungariei a vrut sa vina in Romania , autoritatile romane au fost deranjate de modul cum si-a formulat el cererea sau ma rog de faptul ca vroia sa sustina autonomia (nici ei nu stiu prea bine ce i-a deranjat) asa ca l-au sfatuit parinteste sa renunte la voiajul sau .Numerosi politicieni romani au dat declaratii in acest sens batind moneda pe subiectul nationalist , ziarele romanesti au vuit de articole alarmiste despre ce vroia sa faca presedintele ungar in secuime , toti romanii verzi s-au simtit mindri ca ” uite ba ce le-am facut la unguri”.Dar rezultatul practic al acestui scandal care este? Presedintele ungariei si-a pus frumusel fundu in masina si a venit nestingherit de nimeni in Romania doar ca facut-o cu o zi mai devreme. Acuma sa analizam o situatie similara in tara „vecina si prietena” (dupa vechea nomenclatura) .Si am sa ma refer la scandalul din octombrie trecut cu celebra statuie a lui Andrei Saguna care ar fi trebuit sa fie amplasata la Jula .Totul fusese hotarit guvernul ungar isi daduse acordul , partea romana sarise cu banii pentru realizarea monumentului, deja trebuia sa se amplaseze piatra de temelie a statuii .Taman atunci a izbucnit in opinia publica din ungaria un adevarat scandal referitor la acest lucru : organizatiile nationaliste s-au declarat infuriate de ridicarea acestei statui pe teritoriul ungariei , presa a prezentat activitatea „anti-maghiara” a mitropolitului cu ocazia aceleiasi revolutii de la 1848 , politicieni din diferite partide si-au manifestat opozitia referitor la ridicarea statuii intr-un cuvint imaginea in oglinda a ceea ce s-a intimplat la noi zilele trecute . Rezultatul concret al scandalului : in fata valului nationalist izbucnit guvernul maghiar cat si autoritatile locale din jula si-au reconsiderat pozitia si au sustinut ca amplasarea statuii nu e oportuna si pentru a se evita producerea unor incidente ridicarea monumentului a fost aminata sine-die.
    Acum sa tragem concluziile: care societate e mai impregnata de sovinism ? Care politicieni se lasa mai influentati de prejudecatile alegatorilor lor ?

  • solovastru

    In ce sens cea mai insemnata minoritate a tarii ? Numeric poate .

  • olahus

    @solovastru: in cazul statuii lui Saguna au fost si unii reprezentanti ai romanilor din Ungaria care au spus ca nu este oportuna ridicarea statuii. motiv pentru care se naste inca o intrebare: care minoritate este mai divizata, cea romaneasca din Ungaria sau cea ungureasca din Romania?

  • solovastru

    Da e adevarat in fata valului de sovinism absurd au dat inapoi si ei ce-ai fi vrut sa faca reactia a fost atit de puternica incat nici guvernul ungar nu si-a mai permis sa mearga pina la capat desi isi daduse acordul pentru aceea statuie la una din mult trimbitatele sedinte comune ale guvernelor roman si maghiar.Problema e ca ridicarea unui monument in memoria lui Andrei Saguna nu este un lucru important si de onoare pentru romanii de pretutindeni nu numai pentru cei din ungaria .Inteleg ca ungurii considera ca Saguna a fost o personalitate care a avut un rol negativ in istoria lor si ca poate s-ar simti insultati de un astfel de monument dar ar fi trebuit sa inteleaga relevanta lui pentru romani si sa-l accepte.Si asta am incercat sa punctez faptul ca in Romania cind comunitatea maghiara a dorit sa se manifeste intr-un anumit fel sa serbeze ceva sau sa ridice vreun monument chiar daca o anumita parte a publicului romanesc s-a simtit insultata si a existat o reactie similara din partea unor partide sau organizatii autoritatile nu au mers pina acolo la a opri total aceea manifestare pentru ca nu au putut face fata presiunii.Cind a ameninta Vadim acum cativa ani inainte tot de un 15 martie ca daca maghiarii fac nu stiu ce manifestare in secuime o sa mearga el acolo cu nu stiu cati adepti de-ai lui din PRM de prin PIatra Neamt si Suceava sa faca contra demonstratie si ca iese rau daca autoritatile nu interzic evenimentul organizat de maghiari pina la urma ce s-a intimplat in concret? Au dat curs autoritatile de aici unor astfel de cereri absurde? Nu.In ungaria imediat ce a inceput sa zica Jobbik-ul si garda maghiara ca ies in strada si fac si dreg imediat au dat-o cotita si autoritatile.Diferenta e clara.Si asta nu e singura problema nici nu mai amintesc de situatia cu mostenirea Gojdu ca iar imi fac nervi. Ce sa mai vorbim de situatia in sine a minoritatii romane tihi mai si vorbea de autonomie culturala !?? De parca faptul ca sint organizati intr-un organism (auto-guvernare) care se ocupa de organizarea de manifestari culturale(in principal teatru , folclor) si din domeniul invatamintului chiar insemna ca au autonomie culturala.Autonomie culturala inseamna cind o minoritate poate decide politic in acest domeniu , cel al identitatii sale culturale adica in toate ramurile care tin de acest domeniu( invatamint , cultura etc) .Pentru asta are nevoie de reprezentatnti in procesul de decizie la nivel legilativ( in parlament) executiv( guvern ) si in alte structuri care activeaza in acest domeniu la nivel de tara .Putem vorbi de asa ceva la romanii din ungaria ? Faptul ca ei organizeaza spectacole de folclor , teatrale , diverse excursii si manifestari in domeniul invatamintului inseamna ca au autonomie culturala ??! E clar ca situatia minoritatilor din Romania nu e una ideala dar ma deranjeaza ca se arunca mereu in fata acest model al ungariei ca unul bun cind de fapt minoritatile acolo au fost demult aproape total asimilate .Macar sa luam ca exemplu un model viabil de regim al minoritatilor nu cel al ungariei careia expresia folosita de Milton Lehrer ” cimitir al nationalitatilor” i se potriveste foarte bine.Bine el se referea la perioada austro-ungara dar probabil situatia nu s-a schimbat nici acum.

  • solovastru

    O mica erata la post-ul meu precedent : „Problema e ca ridicarea unui monument in memoria lui Andrei Saguna este un lucru important si de onoare pentru romanii de pretutindeni nu numai pentru cei din ungaria” .Am scapat un „nu” din greseala in fraza aia.

  • fanitza

    ce le place la extremiştii ăştia ai noştri să îl soarbă de puţă(nu e nimic obscen) pe avram iancu! pariez că marea majoritate a celor care au cântat acolo, nici măcar nu ştiu cine o fi iancu ăla, dar e bun şi el, în lipsă de altceva, nu?

  • cicciolina

    Ce sa inteleg din comparatia filmuletelor tale,ca romanii sint sovini iar ungurii sint civilizati?Prezinta si tu alaturi de filmul noii drepte unul al celor de la”64 de comitate”,care si-au ingrosat rindurile cu inca 650 de membri pe data de 15 martie 2009.Baietii astia saritori de la comitate vor sa „apere maghiarii”,sa-i apere de cine?!Daca astfel de indivizi ratati,fara soarta,n-ar exista,nici Noua Dreapta (mult inferioara numeric) nu si-ar avea rostul!Ceea ce faci tu se numeste MANIPULARE!

  • Egy Gondolat Bánt

    De pe divers.ro, extremismul există şi în Germania, deşi ţara şi-a rezolvat problemele de mult, recunoscând graniţele postbelice cu Franţa şi Polonia, iar imigranţii nu sunt o noutate de ieri de azi pe pământ german.

    Pt. István: mie explicaţia dată de Tihamér pe divers.ro, că la mijloc a fost o eroare de traducere mi se pare cea mai nimerită. La care aş adăuga interesul electoral al Timonierului – care a avut neinspirata remarcă de a spune că „înainte era Vadim care …”; vezi bine, fără Vadim interesul naţional este fără apărare!

    Pt. Solovăstru: de acord, nu consider că situaţia din Ungaria a comunităţii româneşti este atât de roză, deşi legislaţia există.

    Pentru că pur şi simplu mecanismul este făcut de aşa manieră că respectivele comunităţi de fapt nu au real control asupra vieţii lor. Citesc regulat Foaia Românească şi caut să mă ţin la curent cu viaţa acestei comunităţi pe ducă.

    Pt. Olahus: mi se pare cinic să compari dezbinarea românilor cu unitatea magharilor.

    Este uşor să fii unit când porneşti la drum cu mentalitate de stăpân care şi-a pierdut drepturile (sau privilegiile) pe parcurs şi e greu să fii unit atunci când ai stat cu secolele la mila altora.

    Şi că tot s-a pomenit de românii din Ungaria, Eva Iova, contribuitoare la Foaia Românească scria (poate mai găsesc articolul): „au fost vremuri, şi nu puţine, în care strămoşii noştri s-au ferit să-şi vorbească limba” (era vorba de dragostea maghiarilor pentru limba lor, comparată cu reticenţa românilor unguri de a-şi vorbi limba în public).

    Cred că nu trebuie să explic de care vremuri vorbea Iova, în ce locuri şi sub care stăpânire aveau loc asemenea „reticenţe”.

    Compară-i pe cei 8000 de români dezbinaţi din Ungaria cu cei 1600000 de unguri uniţi din România atunci când şi ungurii români vor fi dispuşi să se compare cu românii unguri – care români sunt o comunitate infimă şi în curs de asimilare (ce acu’ 20 de ani număra cel puţin 15 mii de persoane, deci care s-a înjumătăţit într-o generaţie).

  • solovastru

    fanitza: Eu pariez ca in mare ei stiu cine a fost si ce a facut Avram Iancu chiar daca in perioda comunista si chiar in anii 90 nu se invata prea mult despre el in scoala.

  • solovastru

    Pt Egy : Ai perfecta dreptate romanii din ungaria ( si dealtfel si celelalte minoritati din ungaria) sint o minoritate bibelou care are o autonomie culturala de fatada.Atit timp cat organizeaza manifestari de folclor, teatru si mese rotunde e absolut ok.In rest nu decid cu nimic in ceea ce priveste viata lor culturala.E exact ca in grecia cu aromanii de acolo.Organizatii care se ocupa de folclor ,traditii sint cu duiumul.In schimb invatamint in limba proprie si drepturi ioc.Sint festivaluri de folclor acolo care aduna pina la 40 000 de participanti.In schimb cati dintre acesti participanti mai vorbesc bine propria limba? Foarte putini cei mai batrini , majoritatea doar mai inteleg grailu armanesc de vorbit nu mai stiu sint asimilati aproape total. Fata de astfel de exemple de regim al minoritatilor cel din Romania mi se pare mult mai avansat.

  • Egy Gondolat Bánt

    Pt. Solovăstru: situaţia din Grecia e mult mai grea.

    Acolo cred că e o veritabilă politică de stat împotriva minorităţilor, ceea ce nu cred că este cazul în Ungaria.

    Pe de o parte preşedintele Greciei îi îndeamnă pe aromâni să-şi vorbească limba (care limbă?) iar pe de altă parte Sotir Bleţa e ameninţat cu puşcăria pt. că la un festival folcloric împărţea documente europene ce grăia despre limbile minoritare.

    Utilitatea publică a aromânei este inexistentă în Statul Grec, prin urmare tinerii nu au un motiv special pentru a alege dialectul părintesc faţă de limba statului.

    Oricum, un dialect învechit nu poate fi folosit în lumea modernă fără o primenire radicală, lucru pe catre nimeni nu-l poate face, nici măcar Statul Român; soluţia evidentă este ca aromânii să fie lăsaţi să utilizeze ROMÂNA LITERARĂ, chiar dacă-i bazată pe daco-română – dar sunt alţi factori în joc aici pe care nu doresc să-i menţionez.

    În Ungaria, cred eu, este mai degrabă un soi de dezinteres faţă de problematica minoritară reală decât o rea-voinţă constantă.

    De exemplu: la ce să dai românilor „autoguvernare”. Să autoguverneze ce? Trei sate şi 2 străzi din Jula?

    Mai bine dă-le burse copiilor să studieze în România, dă-le clădiri să-şi facă ansambluri folclorice locale, dă-le scutiri de taxe ca tinerii să rămână în satul lor sau la Jula şi să nu migreze spre Budapesta şi dă bani pentru întărirea comunităţii locale.

    Autoguvernare? E o glumă tristă.

    Altfel spus, acelea sunt nişte minorităţi muribunde ce necesită măsuri demne de un spital de urgenţă.

    A le da o autoguvernare lipsită de conţinut e totuna cu a oferi un costum elegant unuia care nu poate lăsa pijamaua de spital pt. că e ţinut în viaţă de aparatele de la reanimare.

    Pentru a fi corect, trebuie să menţionez că nici Statul Român nu se ridică la înălţime faţă de minorităţile mici din ţară.

    Câte şcoli în lipovenească (care nu-i totuna cu rusa literară), tătară, sau croată există la noi? Probabil că există clase pt. ei – am văzut undeva nişte teste la limba maternă pt. cehi, de ex. – dar fără un suport concentrat din partea statului, aceste minorităţi se vor topi în 2-3 generaţii.

    De ex., în zona Piatra Neamţ au existat lipoveni. Pe lângă Suceava au existat mulţi ucraineni. Lipovenii au dispărut aproape cu totul, iar la ucraineni am fost eu martorul la procesul de asimilare de la o generaţie la alta a rutenilor bucovineni.

    Cam aşa cred că se va întâmpla şi cu românii din Ungaria.

    Din păcate.

  • István

    Toată simpatia pentru românii din Ungaria. Cred că putem să strângem mâna.🙂

    Ce credeţi că s-ar putea face pentru ei? Ce ar putea să facă statul Ungar pentru ei? După câte am înţeles există la Jula şcoală în limba română cu profesori români până la grad de liceu mi se pare. Nu ştiam de incidentul cu statuia lui Andrei Şaguna. Regretabil.. Totuşi sper ca valul acesta extremist să se liniştească peste câţiva ani cu trecerea crizei economice.

  • Egy Gondolat Bánt

    Pt. István: vezi mai sus nişte idei despre ce s-ar putea face, nu numai din partea Statului Ungar, ci şi din partea oricărui stat care are comunităţi în curs de dezintegrare.

    Fac o mică paralelă cu ucrainenii şi polonii de la noi.

    Citeşte Divers.ro. Vei vedea că clasele puse la dispoziţie de Statul Român minorităţilor ucraineană şi polonă NU se ocupă. Ţi-ai putea închipui aşa ceva la maghiari?

    Explicaţia e simplă: în timp, mentalitatea oamenilor s-a schimbat, şi ei nu mai văd utilitatea limbii materne dincolo de cadrul familial.

    În cazul ucrainenilor, lichidarea învăţământului ucrainean de către Ceauşescu a fost lovitura de graţie. Oamenii au fost obişnuiţi că se poate şi fără, că merge şi cu româna ca limbă în societate iar ucraineana pentru mediul familial.

    În cazul polonilor, comunitatea e foarte mică – doar câteva localităţi din Bucovina.

    Acum Uniunea Ucrainenilor se străduie să introducă ideea membrilor comunităţii că are rost să existe învăţământ doar în ucraineană.

    Deci, e vorba de un efort suplimentar, de o luptă chiar – cu mentalităţile ce s-au cuibărit în comunitate.

    Revenind la românii din Ungaria: a asigura învăţământ în limba maternă nu este suficient. Oamenii trebuie convinşi că au un viitor în limba lor şi pe locul părinţilor lor. Prin măsuri economice, chiar.

    Şi nu doar din partea Statului Ungar, ci şi a Statul Român, în cooperare cu cel ungar, să-şi dea mâna pt. a salva acea comunitate. Altfel, comunitatea se dezintegrează şi limba piere.

    Eu cred că este făţărnicie atât din partea Ungariei cât şi din partea României.

    Ungaria creează autoguvernări inutile pt. ca, la o adică, să ceară în contrapartidă acelaşi lucru şi în România, pe când România nu se implică mai mult în salvarea comunităţii româneşti din Ungaria pentru a nu crea un precedent şi a da apă la moară Ungariei să procedeze la fel.

    Din acest joc politicianist cei care pierd cei mai mult sunt (ca întotdeauna) cei mai slabi – adică românii din Ungaria, în cazul acesta.

  • István

    …şi ungurii din România.

    Ei vezi, practic ai răspuns la întrebarea de ce vor ungurii autonomie. Deoarece degeaba ai asigurate locurile pentru învăţământ, degeaba teoretic ai putea să îţi păstrezi identitatea, practica demonstrează contrariul. Nu este îndeajuns să tolerezi, trebuie să şi susţii. Nu ajunge să vorbeşti limba ta doar în cadrul familiei. E necesar să ai o microcomunitate unde teoretic ai putea faci orice folosind doar limba ta.( manifestaţii culturale, locuri de distracţie, etc).Politicienii românii în cel mai bun caz „nu se bagă” în problemele maghiarilor, dar de aici de la a susţine în mod real păstrarea identităţii e cale lungă. După cum am mai spus, autonomia, după parerea mea, asta ar ajuta, ar ajuta ca politica de susţinere a identităţii să fie exercitată de chiar cei care stau acolo, şi nu de cei de la Bucureşti.

    Pot să îţi spun că în timpul facultăţii erau asigurate câteva locuri la masterat în Ungaria, locuri care ani de zile au fost ocupate de români, pt că maghiarii nu mai considerau necesar sau util. Acum mai nou, cei de la facultatea din Pecs au venit şi au mai susţinut comunitatea studenţească în aşa fel încât să convingă studenţii de faptul că merită un să faci un masterat acolo.

    Toate cele bune.

  • La ungurul cotropitor - Codex Politicus

    […] sarbatorind -din nou, sanchi- ziua lui Avram Iancu, iar aici nu pot sublinia cuvantul ‘cativa‘ destul, maghiarii din Harcov au organizat o petrecere chiar misto, cu mici, cu bere, sa iasa […]

  • solovastru

    Pt Egy: ai perfecta dreptate solutia cu cunoasterea si folosirea romanei de catre armani ar fi buna ,eventual o forma de invatamint in care sa studieze atit in armaneashti cat si in romana.De altfel utilitatea unei astfel de solutii se vede si din faptul ca desi in ultimii 50 de ani grecii s-au straduit sa demonstreze ca deschiderea si sustinerea de catre statul roman a scolilor din Balcani era doar pentru propaganda in ziua de azi generatiile mai batrine care au background-ul scolilor romanesti scriu si vorbesc foarte bine in dialect armanesc in timp ce generatiile mai tinere doar inteleg si vorbesc cu foarte mare dificultate sau deloc.Nu intimplator localitatile in care modul de viata aroman si limba sint cel mai bine pastrate Perivoli , Avdela de exemplu sint si locurile unde educatia romaneasca a durat cel mai mult in aceste localitati invatind in scolile romanesti trei generatii de armani.

  • Lolka

    Draga cicciolina!
    Cred ca ar fi bine sa te informezi înainte să scrii ceva. Nu cei de la „64 de comitate” au îngroşat rândurile cu încă 650 membri, ci cei de la Magyar Gárda (Garda Maghiară)…
    În rest, şi cei de la „64 de comitate”, sunt naţionalişti de tot, dar ai văzut pe ei ieşid pe străzile, strigând lozinci, gen „Afară cu românii din ţară???”

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: