Să mai şi râdem puţin :)

Béla Markó desenează autonomia – Animat Planet

Vadim iară a rămas fără pâine (şi creier) – Nebunu’ productions

Despre autonomie –  Happyfish

 


30 responses to “Să mai şi râdem puţin :)

  • ovidiu

    magyar mijorica

  • Anonimus

    Radem, insa ”radem” amar! nu stiu cate state ar tolera asa ceva pe teritoriul lor… oricat s-ar umple site-urile de comentarii rautacioase, stau si ma intreb ce s-ar intampla daca asa ceva ar avea loc pe teritoriul Italiei sau al Frantei sau Suediei…

    http://www.ziua.ro/display.php?data=2009-08-07&id=256718

    http://www.ziua.ro/news.php?data=2009-08-07&id=35545

  • Czika Tihamér

    Total de acord cu tine. Noi din platforma liberala a UDMR am condamnat de nenumarate ori tabara de extrema dreapta EMI. Anul asta chiar a iesit un scandal destul de mare in presa maghiara din RO.

    Vezi aici ultimul articol al meu intr-o translare cam slaba cu Google (alta nu o am):

    http://translate.google.com/translate?js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.manna.ro%2Fbedaralo%2Fkettos_merce_szelsojobb_2009_06_24.html&sl=hu&tl=ro&history_state0=

  • Anonimus

    @ Tihamer

    problema este ca din partea udmr-ului nu exista (subliniat!!!) nicio pozitie oficiala (subliniat!!!) de condamnare a unor astfel de manifestari extremiste si sovine!

    daca ar manifesta romanii, s-ar spune imediat ca nu sunt toleranti, daca ar face ceva autoritatile (care sunt inexistente…) s-ar spune, mai mult ca sigur, ca sunt reprimate libertatile ”de manifestare” a minoritatii maghiare, sustinute cultural si moral (sic!) de fratii din Ungaria.

    in aceasta situatie, mi-ar fi placut sa vad ca iese asociatia udmr si declara oficial ca este impotriva prezentei in Romania a membrilor unor grupari interzise in Ungaria pt manifestarile lor extremiste si ca recomanda electoratului (pe care i-a reprezentat de atatea ori cand au fost la guvernare si pe care inca continua sa ii reprezinte din parlamentul Ro) sa nu onoreze cu prezenta astfel de ”manifestari”.

    ar fi fost normal sa iasa si sa declare ca udmr-ul se disociaza clar de astfel de grupari/oameni si ca nu este de acord cu modul lor de a vedea/privi/intepreta lucrurile. as putea continua …

    in schimb, ce se intampla? tu spui ca ”platforma liberala” s-a opus… cum, cand, unde? imi trimiti 2 linkuri cu articole … atat? asta inseamna ca au luat pozitie impotriva unor radicali??? nu s-a auzit absolut nimic. niciun reprezentant udmr (din platforma liberala sau alta) nu a iesit la tv sa declare pozitia oficiala (a acelei factiuni pe care spune ca o reprezinta…).

    adica, in strainatate udmrul trimite pe tokes si sogor care practica acea politica etnic-agresiva (justificata in cel mai fals mod ca ”preventiv si defensiv” agresiva), revansarda si de o ”auto-comptimire” jalnica, in Romania acelasi udmr incurajeaza prezenta extremistilor maghiari, insa in acelasi timp cer respect, cer toleranta, cer intelegere in acceptarea drepturilor samd????

    totusi, nu ti se pare ca se practica un dublu limbaj si o dubla masura de o nesimtire crasa si de o lipsa reala de respect ???

  • Czika Tihamér

    @ Anonimus

    Imi pare rau sa te dezamagesc dar Platforma Liberala a UDMR a condamnat de nenumarate ori tabara EMI si cei de la HVIM. Noi ducem uj razboi cu radicalii importati de la Budapesta de ani buni. Ultimele episoada care au facut mare scandal in presa maghiara din Romania s-au produs chiar in iulie. Atat Eckstein cat si eu am avut nenumaroase interventii anti EMI si anti HVIM atat in tabara de vara a UDMR (tabara UE de la Tusnad) cat si in presa:

    http://www.szabadsag.ro/szabadsag/servlet/szabadsag/template/news,PQuickNewsScreen.vm/id/11957

    http://itthon.transindex.ro/?hir=21506

    http://www.e-nepujsag.ro/hir.php?m=34444

    Incerca-le tradus cu asta: http://translate.google.com/

    Este si un video da la tabara de vara:

    Pacat ca nu citesti presa maghiara din RO. Si pacat ca presa romana nu este interesata de cea maghiara si de taberele UDMR, desi totul este tradus live in romana.

  • olahus

    As adauga ca Tihamer a primit si niste amenintari voalate din cauza razboiului pe care-l duce extremistii: i s-a publicat numarul de telefon intr-o publicatie extremista din Ungaria. Aceasta si-a indemnat cititorii sa il „felicite” online pe Tihamer sau sa-l sune si sa „vorbeasca”. Sau sa vorbeasca live, daca stau in Cluj.

    „Ha elnyerte olvasóink tetszését, gratulálhatnak neki iwiwen, itt az adatlapja, de akár fel is hívhatják egy kis beszélgetésre, érteni még jól ért magyarul. A száma: 00xx-xxx-xxxxxx. Kolozsvári olvasóink pedig személyesen is elbeszélgethetnek vele, ha netán meglátják az utcán.”

    in traducere automata:
    They may congratulate him if he gained our readers’ approval iwiwen (adica pe IWIW http://en.wikipedia.org/wiki/Iwiw), , here his data sheet, but it may be called for a little talk even, to understand Hungarian was had well yet. His number: 00xx-xxx-xxxxxx. Kolozsvári our readers may talk with him personally though, if netán it is noticed on the street.
    (am scos numarul real, nu mi se pare ok sa publici un numar fara aprobarea posesorului)
    http://kuruc.info/r/26/43623/

    Nu stiu daca e de ajuns ca platforma liberala a condamnat extremistii. UDMR-ul are mai multe orientari in sanul lui si probabil radicalii si extremistii din sanul lui s-ar fi opus unei condamnari la varf, desi era mai mult decat necesara. Insa macar oamenii astia si-au facut auzite vocile, iar ignorarea lor nu indeamna decat la sovinism (pentru ca se intelege ca toti reprezentantii maghairilor din Romania aproba taberele extremiste sau, cel putin, nu li se opun).

  • Anonimus

    @Tihamér

    ok, tot respectul pt initiativele si luarile de pozitie ale tale si ale lui Eckstein. este, consider eu (si cred ca nu ma insel), atitudinea care poate dovedi ca (macar) o parte din reprezentatii maghiarilor din Ro nu sunt de acord cu extremistii si cu radicalii maghiari din Ungaria si/sau Romania! si ca prezenta lor, atitudinile lor lipsite de respect, speech.urile lor nu sunt binevenite in Ro si nici nu reprezinta ”calea de urmat” pt politicienii si tinerii maghiari din RO.

    marea problema, asa cum am mai mentionat si in alte comentarii, este faptul ca udmrul nu a reusit sa se modernizeze deloc (!!!) in ultimii 20 de ani: nici ca mesaj si cu atat mai putin ca organizare!

    la inceputul anilor ’90 mesajul udmrului era unul pro-european, ”ajutand” clasa politica din Ro sa se flexibilizeze in ceea ce priveste politica fata de minoritati. atunci erau ”in ton cu vremurile” si au reusit -prin colaborare cu partidele romanesti si prin prezenta lor in Parlament- sa ajute la democratizarea RO (chiar daca ”contributia” lor s-a limitat in mare parte la domeniul privind drepturile minoritatilor si promovarea/conservarea identitatii maghiare in Ro).

    din pacate, in timp, ei au esuat sa se auto-defineasca. odata cu pregatirea negocierilor pt aderarea la UE si pregatirea pt intrarea intr-o noua etapa, udmr-ul a ramas acelasi partid/asociatie ”etnica” care reunea laolalta politicieni maghiari de orientare socialista, social-democrata, conservatoare,liberala si radical-iredentista.

    dupa aderarea la UE a RO, udmr ul a ratat sansa restructurarii in partide ”ne-etnice” si care sa se adreseze electoratului roman in general (indiferent de nationalitate).ar fi putut, in acelasi timp, ramane un partid care sa continue politica udmrista orientata strict etnic.

    in prezent ce avem? aceeasi asociatie etno-centrista, grupand laolalta aceeasi politicieni de orientari politice diverse. ba mai mult, chiar si cei noi care au intrat in udmr, se vad ”incartiruiti” dupa aceleasi criterii retrograde, glasul lor nereusind sa se faca auzit atunci cand vorbeste in numele unei doctrine politice, ci numai atunci cand se limiteaza la speechul etnic.

    radicali precum tokes si sogor au luat fraiele reprezentarii externe a maghiarilor din Ro, si-au radicalizat speechul si atitudinea, si au pactizat aproape la vedere cu extremistii maghiari din Ungaria. pe plan intern, udrm ul nu mai are ce ”promite”, nu mai are niciun plan si cu atat mai putin unul care sa treaca dincolo de viziunea ingusta, strict etnica.

    in aceste circumstante, udmr-ul si-a insusit speechul/viziunea (si ceea ce e mai rau – abordarea) tokesiana – aceeasi fata de care se delimitase cu ceva ani in urma prin indepartarea acestuia din randurile lor. au recurs la varianta politicianista cea mai ieftina, simplista (si daunatoare : asa cum o arata istoria recenta din zona SE Europei) : speechul revansard si fatis indreptat impotriva Ro si fara nicio menajare a memoriei (istorice) sensibile care exista in istoria comuna a romanilor si maghiarilor. acuzele curg fara nicio limita, justificare sau bun-simt la adresa a tot ceea ce e (statal) romanesc. lipsa de respect primeaza in randurile capilor partidului prin gesturi politice (si de alt fel) dorind a marca in mod clar ”intoarcerea” spatelui in fata a tot ceea ce reprezinta statul roman (si romanesc pana la urma…). iata, aceasta ”vizita” a extremistilor fascisti maghiari din Ungaria este trecuta (de catre capii udmr) sub o tacere care induce aprobarea si suportul lor tacit fata de astfel de manifestari!

    au scris 2-3 politicieni din udmr impotriva extremistilor si a prezentei lor in RO. demni de admirat. insa im permit eu sa intreb (cu tot respectul): si ce ? cine este ”platforma liberala”? cine a auzit de ea? cat ”cantareste” ea in deciziile udmr? si ce folos daca au ”luat atitudine” daca, pana la urma, stau cu totii ”incartiruiti” in spatele politice generale udmr si legitimeaza (in concluzie) tot ce vor fi criticat inainte?

  • olahus

    „au scris 2-3 politicieni din udmr impotriva extremistilor si a prezentei lor in RO. demni de admirat. insa im permit eu sa intreb (cu tot respectul): si ce ? cine este ”platforma liberala”? cine a auzit de ea? cat ”cantareste” ea in deciziile udmr?”

    da, chiar ar fi utila o prezentare a tuturor platformelor din udmr si influentei lor asupra partidului.

  • ovidiu

    UDMR-ul si liderii lui ( vechea garda de „baroni” ) trec zilele astea printr-o criza de legitimitate-credibilitate. Este deci de intales in aceste conditii ca incep sa „cada” in nationalismul-extremist turbat ca sa se mai agate de putere. Extremismul-nationalism maghiar nu e o „orientare politica” e de fapt un simptom, faza terminala a politicii de dupa 1990.

    UDMR trebuie sa se schimbe, sa se europenizeze, sa dea dovada de flexibilitate identitara si de toleranata fata de romani si alte etnii in discursul politic.
    Dar e greu, e greu pentru romani dar si mai greu pentru co-nationalii nostri unguri sau de cei din Ungaria : sunt pe primul loc in Europa in materie de xenophobie dupa Greci si Estonieni :

    http://esbalogh.typepad.com/hungarianspectrum/2008/07/hungarian-xenophobia.html

  • ovidiu

    ……….
    There is a school of thought that says that history repeats itself and that what was tragedy is a farce the second time around. Alas, looking at the looming prospects of Hungarian politics, I see no reason to be amused.

    http://esbalogh.typepad.com/hungarianspectrum/

    ……

    Poate ne explica Tihamer ce se intampla de fapt in Ungaria.
    Este schimbarea la fata a UDMR din ‘moderat’ in ‘radical’ o consecinta/influenta a ce se intimpla in Ungaria (adica nu se datoreaza situatiei din Romania ?)

  • Czika Tihamér

    Schimbarea tonului UDMR din ultima campanie intr-o directie mai radicala este productul influentei si a implicarii oamenilor lui Laszlo Tőkés in aceasta campanie. In campania pentru PE o buna parte a mesajului politic a trebuit sa fie negociat cu CNMT (organizatia existenta pe hartie al lui Tőkés). De asemenea Tőkés si Sógor in discursuri pur si simplu au redat cea ce sunt. Foarte multi din UDMR a luat un aer mare in timpul ultimei campania si a inghitit tot radicalismul ce venea din partea CNMT de dragul unui rezultat bun. Se stie foarte bine ca al 3-lea loc al UDMR-ului era foarte nesigur in conditiile in care din 35 Romaniei i-au ramas numai 33 de locuri in PE, cea ce insemnand ca pentru a avea 3 europalramentar teoretic iti trebuieau 9,09%, dar oricum undeva peste 8,5% ca sa-ti iasa al treilea la redistribuire. Era foarte la limita, si de acea s-a lasat frau liber la discursul ultranationalist.

    Mi-e sincer mi s-a facut scarba de unele discursuri, dar fiind pe lista pentru PE, chiar si pe un loc absolut neeligibil, solidaritatea in campanie este obligatorie.

    UDMR s-a radicalizat excesiv din cauza influentei tot mai mari a CNMT cu care este acum in coalitie. Tinand cont de radicalizarea spre dreapta din Ungaria, deja s-a ajuns ca normal sa fie unele lucruri care in trecut apartinea numai partidelor de dreapta. Deja nici macar socialistii sau liberalii din Budapesta nu isi pot permite neglijarea discursului cel putin patriot daca nu nationalist. Ce sa zica UDMR-ul care a acceptat in sinul lui gruparea lui Tőkés condusa cu telecomanda de Fidesz. 80-90% din maghiarii din Romania urmaresc mass-media maghiara. Toate schimbarile din societatea maghiara ajung in cateva zile nu numai in politica si presa maghiara din Romania, dar chiar si in mentalitatea sociala.

    Da, inclinarea puternica spre drepta nationalista a societatii maghiare din RO are legatura clara cu cea ce se intampla in Ungaria. In cazul UDMR si mai mult este vorba de influenta crescanda a grupului Tőkés.

  • ovidiu

    Jobbik creste in sondaje de la 9% in iulie la 12%

    Fidesz 63%
    Socialist 18%
    Jobbik 12%,

    http://www.politics.hu/20090813/szondaipsos-poll-puts-fidesz-support-at-63-mszp-below-20

  • ovidiu

    Tot despre situatia din Ungaria (dar cititi si comm-uriler, „stirea” e de fapt o caterinca in opinia unora)

    Cred insa ca la noi in Transilvania situatia e mai buna, nu am fost la festivalul „Peninsula” dar intaleg ca e chiar „multicultural”

    …………

    Budapest’s ongoing Sziget Festival will contribute to efforts to fight racism, the ambassador of Great Britain to Hungary and the chargé d’affaires of the US embassy told MTI in front of the tents of the two embassies at the festival site on Wednesday.
    The festival could be a good counter-example to reports saying that Hungary experiences growing racism, since not only the visitors but the performers themselves come from very different ethnic groups, British Ambassador Greg Dorey said.

    http://www.politics.hu/20090813/us-uk-diplomats-say-sziget-festival-helping-in-fight-against-racism#c6

  • ovidiu

    Tokes

    „Daca cineva doreste sa traga concluzia ca situatia celor aproape doua milioane de maghiari din Romania este optima, atunci sunt navoit sa il corectez”

    http://www.ziua.ro/news.php?id=36252&data=2009-08-15

  • ovidiu

    Preşedintele Consiliului Naţional Secuiesc, Ijak Balasz, a declarat sambătă, la Targu Mureş, că la Marea Adunare a Consiliilor Locale din aşa-zisul ţinut secuiesc, care are loc in 5 septembrie, se vor adopta o serie de documente care se constituie intr-un prim pas in obţinerea autonomiei…Liderii secuilor spun că, pană la data cand are loc evenimentul, vor incerca un dialog cu toată lumea. „Pană in 5 septembrie vom iniţia discuţii cu toţi. Dacă, in ciuda acestor iniţiative, nu vom avea succes, responsabilitatea nu este a noastră”

    http://www.ziua.ro/news.php?data=2009-08-15&id=36258

  • Johanna

    Da! Tabara EMI este nationalista. Foarte nationalista. Si organizatia EMI este sovinista antiromaneasca antinationala,antidacoromana, antiortodoxa, antiiude, antisemita, antiudemere, anticzikatihilingusitorul de cur al romaniilor.
    Czika ti-e nu-ti crapa obrazul de rusine dupa toate minciuniile pe care le inventezi despre EMI. Chiar ca meriti o bataie buna. Cica tu end company de lingusitori sunteti liberali! Sunteti voi niste cacati care nu mai stiti ce sa inventati ca sa fiti in centrul atentiei. E bine si tradarea de natie numai sa fiti platiti.
    Du-te in p…… Sperc ca cei din Ungaria o sa-ti traga un csárdás pe merit.

  • Egy Gondolat Bánt

    Johanna: un adept al lui Corneliu Zelea Codreanu ar scrie cam la fel la adresa unui român care doreşte buna convieţuire între români şi unguri.

  • István

    @Johanna

    Khmm…de ce ar fi Czika trădător de neam, el încearcă să ducă un dialog civilizat între români şi maghiari, expunându-şi argumentele pentru o mai bună convieţuire.

    EMI s-a cam îndepărtat mult de obiectivele ei care au stat la baza întemeierii ei… Aş spune că sunteţi spălaţi pe creier, dar ştiu că degeaba îţi spun. Dacă vrei poţi să te uiţi la site-ul Noua Garda..vei găsi aceaşi atitudine doar invers.

  • Solovastru

    Tokes : Daca cineva doreste sa traga concluzia ca situatia celor aproape doua milioane de maghiari din Romania este optima, atunci sunt navoit sa il corectez”

    Iar isi da in petec înaltul prelat care se pare că fiind reprezentantul puterii spirituale , atemporale nu prea e precis cu chestii din astea lumesti , seculare , plicticoase cum sint bunăoară … cifrele exacte .Auzi la el peste noapte cei 1,4 milioane maghiari din România ( asta daca luam de bune cifrele de la ultimul recensamint unde sau facut destule maltrapazicuri si se mai declarau maghiari si altii de pe la alte etnii …) s-au transformat peste noapte in aproape 2 milioane cifră care binenteles ca da mult mai bine in fata organismelor internationale si in discursurile de la tribuna Parlamentului European. Oricum trebuie remarcat totusi un progres : in realitatea paralela in care traieste Lazlo Tokes in ultimii 19 maghiari au scazut numeric pentru ca tot el declara in 1990 pentru CNN ca in România sint vreo 2,3 milioane. Ridicolul sumelor pe care le vehiculeaza sfintia sa cu atita nonsalanta ( probabil cu aceeasi nonsalanta cu care isi indeplineste indatoririle spirituale dat fiind ca in ultimul timp se tine mai mult de mitinguri , taberi de vara si reuniuni de partid de parcă enoriasii săi vor ajunge in rai in functie de cât de autonomi sint) este evident pentru oricine.Nici in cele mai „interculturale” perioade ale statului austro-ungar ,cind nationalitatile scadeau cu cateva procente la o decada iar nr maghiarilor crestea corespunzator , nu erau ” aproape 2 milioane” de maghiari in Transilvania , Banat si Partum .

  • Solovastru

    Pt egy si istvan : Bă baieti ce aveti mă cu Johanna si ceilalti copii care isi fac de lucru in taberile astea de la EMI? Daca din lipsa de preocupare vor sa-si faca si ei o organizatie comsomolistă cum au comunistii in republica Moldova ce aveti voi cu ei ? Din punct de vedere calitativ si intelectual nu-i nici o diferenta intre ei si bolsevicii tomnateci din republică , indoctrinarea si spalarea de creiere functioneaza la fel asa că Dumnezeu cu mila ce treaba avem noi ? De ce sa nu-si faca si ei o „Comsomolcă ” ?
    Dar fiti atenti ce mai scrie ea !!!

    johanna @ : Da! Tabara EMI este nationalista. Foarte nationalista. Si organizatia EMI este sovinista antiromaneasca antinationala,antidacoromana, antiortodoxa, antiiude, antisemita, antiudemere

    Adica vedeti n-are doar o singura idee in cap si care se plictiseste singura respectiv aia cu Tihi Czika tradatorul de patrie ( care patrie o fi asta ? ) nuu ea e capabila de mai mult ,chiar de sarcasmul cel mai muscător . Ea ironizeaza reactiile care au apărut in presa românească si nu numai despre activitatea EMO ….pardon EMI . Da ea ii da inainte cu ironia dar se duc acolo sa-l asculte pe ” marele dizident” ( numai termenul imi provoaca risul) Lazlo Tokes cum le vorbeste despre cei 90 de ani (mai ales cei 50 de comunism) in care maghiarii au fost supusi unui genocid cultural. Mă rog cam aceleasi prostii pe care politicienii maghiari le spun dupa 1918 pe la orice colt de Europă oricui e dispus sa-i asculte. Asa ca johanna se simte indreptatita sa se tina de sarcasme cind vede ca lumea ii considera o organizatie anti-româneasca si anti-ortodoxa iar ei considera ca regimul comunist de exemplu sprijinea nationalismul românesc si ortodoxia .De fapt din punctul asta de vedere nu stiu ce diferenta mai vede ea intre „liberalii” udemeristi si radicalii lui Tokes ? Ce diferenta e intre ” marele dizident” Marko Bela si ” marele dizident” Tokes ? Marko Bela tocmai a scos o carte, un fel de jurnal in care isi povesteste „chinurile” suferite in timpul fostului regim adica povesteste ca nu-i ajungea ratia de conserve pe care i-o dadeau comunistii. Iar in timpul asta lideri de opinie si adevarati dizidenti români infundau puscariile unde isi ingropau sanatatea daca nu si viata.N-am sa dau decat doua nume de personalitati de orientare crestina unul din rindul ortodocsilor protejati de regim -Nechifor Crainic si altul din rindul greco-catolicilor Monseniorul Todea. Pai vorbeste lazlo tokes de genocid ? Unui genocid au fost supusi românii din teritoriile ocupate de URSS si acum sint aproape 20000 de români in Kazahstan deportati si urmasi ai deportatilor care nu s-au mai putut intoarce acasa. Ori in România din cate stiu nu sint sate de „deportati” unguri prin mijlocul Băraganului sau prin cîmpiile arse de soare ale Dobrogei . Aaa era vorba de un genocid cultural nu fizic , material! Asa care va sa zica ! Păi sa vedem care sint consecintele acestui asa zis genocid cultural , sa vedem o mostra de multi-culturalism transilvan in ziua de azi .Daca luam populatia doar la nivelul Transilvaniei ( in sensul cel mai larg adica toate teritoriile care s-au unit cu Romqnia la 1918) maghiarii sint vreo 18-19 % din cate stiu .Adica asta insemana ca daca la o masa sintem 5 oameni , 4 sint români si unul ungur dar cum e bine ca si românii sa cunoasca maghiara vorbim toti ungureste !

  • Johanna

    @egy gondolat…

    Nu sunt adept niciunui curent, dar voi va credeti prea destepti si aveti parere despre orice crezind ca sunteti si adeptii adevarului absolut. In realitate serviti niste interese meschine impotriva maghiariilor. Stiti voi foarte bine ce interese serviti… Un dialog romano-maghiar se face de pe picior de egalitate si nu dupa cum vrea majoritatea.Si nu majoritatea decide ce e bine sau nu pt o minoritate etnica.

  • ovidiu

    @Johanna:
    „Un dialog romano-maghiar se face de pe picior de egalitate”

    ce anume din ce se discuta pe acest blog te face sa crezi ca aici (pe blogul lui Tihi) nu se discuta pe picior de egalitate ?

    …si nu majoritatea decide ce e bine sau nu pt o minoritate etnica

    ce rost ar mai avea sa discutam/negociem daca oricum deciziile se iau (sau se pot lua) unilateral fara a se lua in calcul si interesele/reactiile altora ?

  • olahus

    @Johanna, mare ti-e curajul sub pseudonim. Daca esti asa de tare, de ce nu iti dai numele adevarat?

  • Solovastru

    johanna@ : In realitate serviti niste interese meschine impotriva maghiariilor
    Stiti voi foarte bine ce interese serviti…

    Egy din cate stiu eu e român asa ca nu are obligatia sa apere interesele maghiarilor are cine sa militeze in numele lor.

    johanna@ Si nu majoritatea decide ce e bine sau nu pt o minoritate etnica.

    Intr-o oarecare masura decide si majoritatea ce e bine si ce nu pentru o minoritate etnica ca sufragiile intr-o democratie sint universale si toate voturile sint egale asa ca majoritatea fiind de o anumita etnie decide.

    johanna: Un dialog romano-maghiar se face de pe picior de egalitate

    Am dat eu intr-unul din posturile mele anterioare un exemplu despre ce inseamna egalitate inter-etnica in Transilvania : din 5 oeameni 4 sint români si unul ungur dar vorbesc intre ei ungureste ca …. asa e unii – mai egali decat altii !

  • Egy Gondolat Bánt

    Johanna: dialogul „pe picior de egalitate” se poartă între state.

    În interiorul unei ţări există grupuri felurite de interese, minorităţile naţionale fiind doar o categorie între multe astfel de grupuri.

    Principiul democratic fundamental al egalităţii cetăţenilor cere ca puterea de decizie să fie distribuită după număr, altfel te întorci la feudalism când o mână de nobili poruncea unei mulţimi de iobagi. Vremurile acelea au trecut.

    Majoritatea decide ce este bine pentru ţară, care include şi minorităţile etnice. Iar această majoritate nu se alcătuieşte pe criteriu etnic, prietene, altfel UDMR nu pupa guvernarea României. Se alcătuieşte prin proces electoral, ca în orice democraţie.

    Dacă situaţia nu este perfectă în această ţară în ceea ce priveşte minorităţile naţionale (şi tocmai această credinţă mă face să contribui cu comentarii la acest blog), revitalizarea naţionalismului de factură extremistă, fie el românesc sau unguresc, nu mi se pare nicidecum salutară.

    Epoca Crucilor cu Săgeţi, a Legiunii Arhanghelului Mihail, a vederilor extremiste în care-i vezi pe ceilalţi de alt neam drept duşmani ai propriei naţii a trecut. Dacă cineva se mai craponează de asemenea prostii, cu atât mai rău pentru el.

    În paranteză fie spus, Ungaria va plăti destul de scump derapajele extremiste din ultima vreme: nici maghiarii dinafara graniţelor nu vor fi ajutaţi, nici Statul Ungar nu va avea mare lucru de câştigat – decât că-şi va strica, pentru a câta oară, relaţiile cu vecinii.

    Referitor la Tihamer şi mizeriile pe care i le-ai scris, am primit şi eu porcării similare de la extremişti români pentru „colosala îndrăzneală” de a spune că România nu s-a achitat complet de obligaţiile asumate prin Proclamaţia Unirii de la 1918.

    Adicălea, nimic nou sub soare; extremismul românesc se poate pupa în bot cu cel unguresc şi astfel se pot lua de mână să joace laolaltă ţonţoroiul neroziei. Este aceeaşi Mărie cu altă pălărie.

    Concluziile ţi le tragi singur(ă).

  • Egy Gondolat Bánt

    Johanna: pt. a clarifica lucrurile: sunt român, nu ungur deşi aci scriu cu un pseudonim maghiar.

  • Solovastru

    Pt egy : Bine ca ai lămurit-o pe johanna ca să nu te mai includa in categoria trădătorilor de natie.Oricum e libera sa militeze cum vrea pentru drepturile maghiarilor dar nu va ajuta cu nimic acest ideal insultindu-si conationalii si faultind limba română .

  • István

    @Johanna

    „Nu sunt adept niciunui curent, dar voi va credeti prea destepti si aveti parere despre orice crezind ca sunteti si adeptii adevarului absolut.”

    Eu cred că eşri adeptul sau adepta unui curent, care, duse la extreme, nu face bine deloc maghiarilor din Transilvania. Prin faptul că susţii ideile de genul cât de nesimţiţi sunt românii, nedreptăţile istorice împotriva ungurilor, permanenta ură sau resentimente împotriva acelora care nu sunt ca şi tine…duce doar la şi mai multe frustrări. Cred cu tărie că maghiarii nu prin astfel de gesturi îşi vor menţine prezenţa în Transilvania, nu aşa vom obţine autonomie, nu aşa vom beneficia de încrederea majorităţii.

    Nu cred că deţin adevărul absolut. Cred că nimeni nu crede acest lucru pe acest blog. Sigur, nu suntem imparţiali, dar încercăm să facem o conversaţie civilizată, cu expunere de păreri cât mai obiective şi argumentate cu putinţă. Poate că nu totdeauna iasă, dar încercăm! Aici sunt bineveniţi toţi cei care au păreri expuse civilizat. Aici punem şi ne punem întrebări. În EMI vă spun adevăruri, fără păreri. Sau mă înşel?

  • EmiNemNemSoha

    Mai EMIlor mai, curajosi mai sunteti in tabara voastra si pe net, dar daca vandalizati monumentele si va ia politia la intrebari, faceti pe voi de frica sau va plangeti ca e genocid impotriva natiei maghiare. Exact ca niste EMO. Ce-a-ti facut voi util in viata? Cu ce ati contribuit voi in afara sa faceti scandal si sa le dati romanilor mai multe motive sa ne urasca? Vreti ca din cauza voastra sa nu mai putem vb ungureste pe strada? Vreti razboi civil, bombe, terorism? Ce e in capul vostru (daca e ceva)? Voi confirmati toate cliseele care se spun despre unguri, si daca nu erau unii ca voi (sau ca Funar echivalent), poate obtineam mai multe pana acum.
    Am „sange patat” in opinia voastra, tata e maghiar, mama e romanca si de mic vb perfect cele 2 limbi, locuiesc printre romani si fara sa-i lingusesc ma-nteleg cu ei, dar mi se pare absurd ca unii oameni, indiferent de etnie, sa gandeasca la fel ca in cele mai negre vremi a istoriei. Prostie in cea mai pura forma.
    Inteleg ca e criza, dar totul se rezolva cu dialog democratic, calm si rabdare, nu cu ura.
    Nu serviti voi interesele natiei maghiare, ci doar a unor frustrati bolnavi si lacomi. Treziti-va!
    Si apropo, felicitari pt. acest blog si incurajarea comunicarii interetnice.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: